Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
11 januari 2018
 

Vijf tips voor een functionele kantoorinrichting

 
 

Sfeer speelt grote rol bij productiviteit

Het kantoor is de ruimte waar mensen een groot gedeelte van hun dag doorbrengen, in veel gevallen namelijk minimaal 33 procent. En gedurende die tijd is het natuurlijk wel de bedoeling dat ze ook goed aan het werk kunnen.

Een belangrijke factor voor de prestaties, productiviteit en tevredenheid van u en uw medewerkers? De kantoorinrichting. Danny Verhoeven van Kantoorruimtevinden.nl geeft daarom tips om een kantoor functioneel in te richten.
 
Efficiënte indeling van het kantoor
Verhoeven geeft aan dat het indelen van een kantoor eigenlijk als logistiek plan gezien kan worden. "Er wordt immers heel wat gelopen op een dag door u en medewerkers. Van de werkplek naar het toilet, de koffieautomaat, de printer en naar andere collega’s." Volgens hem is het dus erg belangrijk over looproutes na te denken, en te zorgen dat deze niet gehinderd worden door bijvoorbeeld grote bureaus.
 
Flexibele werkplekken
Volgens Verhoeven heeft de flexibilisering van werk de afgelopen jaren gezorgd voor andere eisen aan de kantoorinrichting. "Men is nu niet standaard meer 40 uur per week aanwezig. Er wordt meer in deeltijd gewerkt, en thuis of op andere flexplekken. Niet veel mensen hebben meer een eigen werkplek, maar een werkplek is aan te passen aan ieders wensen. Bureaus en bureaustoelen dienen dus ergonomisch ingesteld te kunnen worden. Daarnaast zien we steeds meer een werkomgeving die afhankelijk is van de uit te voeren taak, zoals het houden van besprekingen, geconcentreerd werken, samenwerken of het voeren van een telefoongesprek."
 
Een transparante en open kantoortuin
Bovengenoemd punt heeft volgens Verhoeven sterk bijgedragen aan het ontstaan van de tegenwoordig erg populaire kantoortuin. Verhoeven: "Hier kunnen meer flexibelere werkplekken gecreëerd worden dan met ouderwetse ‘cubicles’ of gesloten eigen kantoren. De interactie tussen medewerkers, en meer overleg en teamwerk worden gestimuleerd door een open sfeer. Geen sfeerloze en dichte scheidingswanden meer dus."
 
Aandacht voor akoestiek
Zeker in kantoortuinen dient echter wel goed gelet te worden op de akoestiek. Verhoeven: "Uit onderzoek is gebleken dat mensen in kantoren met een slechte akoestiek meer stress ervaren, zich minder op hun gemak voelen en sneller afgeleid zijn. De meest gehoorde klacht hierbij is een galm die ontstaat door parallelle, lege muren en plafonds, en gladde, harde oppervlakten van steen, of beton." Verhoeven benoemt dat dit kan worden opgelost door het strategisch plaatsen van glazen wanden die het open karakter niet verstoren, en het gebruik van zachte materialen. "Hierbij kunt u denken aan zachte fauteuils of banken, gordijnen, vloerbedekking of -kleden en planten."
 
En aandacht voor verlichting
Verhoeven besluit met het benadrukken van goede verlichting binnen een kantoor. "Erg belangrijk hierbij is daglicht. Hoe meer daglichttoetreding, hoe beter iedereen zal kunnen werken. Maar aangezien daglicht niet overal voldoende aanwezig is, speelt ook verlichting een grote rol. Ten eerste gaat het om een diffuse basisverlichting, ten tweede om functionele werkverlichting en als laatste om sfeerverlichting. Al deze verlichtingstypen zijn niet alleen functioneel, maar kunnen met een mooi design ook gelijk sfeerbepalend werken. En dat maakt weer dat mensen zich meer op hun gemak voelen."
 
Zoals u ziet gaat het bij een functionele kantoorinrichting om een combinatie van functie, flexibiliteit, en efficiëntie, maar speelt sfeer ook zeker een grote rol!
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Maandagmorgen staat alles op z’n kop! is een no-nonsense managementboek dat je helpt concrete stappen te zetten om je marktkracht te vergroten. Een verademing na al die hypes over Agile, Scrum en Holacracy. Een down-to-earth boek waarmee je als ondernemer bereikt wat je wilt bereiken. Want het is niet zo moeilijk als de goeroes je willen laten geloven: ‘Het geheim zit in jouw besluit om maandagmorgen direct aan de slag te gaan’.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Meer beurs