Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
11 januari 2018
 

Vijf tips voor een functionele kantoorinrichting

 
 

Het kantoor is de ruimte waar mensen een groot gedeelte van hun dag doorbrengen, in veel gevallen namelijk minimaal 33 procent. En gedurende die tijd is het natuurlijk wel de bedoeling dat ze ook goed aan het werk kunnen.

Een belangrijke factor voor de prestaties, productiviteit en tevredenheid van u en uw medewerkers? De kantoorinrichting. Danny Verhoeven van Kantoorruimtevinden.nl geeft daarom tips om een kantoor functioneel in te richten.
 
Efficiënte indeling van het kantoor
Verhoeven geeft aan dat het indelen van een kantoor eigenlijk als logistiek plan gezien kan worden. "Er wordt immers heel wat gelopen op een dag door u en medewerkers. Van de werkplek naar het toilet, de koffieautomaat, de printer en naar andere collega’s." Volgens hem is het dus erg belangrijk over looproutes na te denken, en te zorgen dat deze niet gehinderd worden door bijvoorbeeld grote bureaus.
 
Flexibele werkplekken
Volgens Verhoeven heeft de flexibilisering van werk de afgelopen jaren gezorgd voor andere eisen aan de kantoorinrichting. "Men is nu niet standaard meer 40 uur per week aanwezig. Er wordt meer in deeltijd gewerkt, en thuis of op andere flexplekken. Niet veel mensen hebben meer een eigen werkplek, maar een werkplek is aan te passen aan ieders wensen. Bureaus en bureaustoelen dienen dus ergonomisch ingesteld te kunnen worden. Daarnaast zien we steeds meer een werkomgeving die afhankelijk is van de uit te voeren taak, zoals het houden van besprekingen, geconcentreerd werken, samenwerken of het voeren van een telefoongesprek."
 
Een transparante en open kantoortuin
Bovengenoemd punt heeft volgens Verhoeven sterk bijgedragen aan het ontstaan van de tegenwoordig erg populaire kantoortuin. Verhoeven: "Hier kunnen meer flexibelere werkplekken gecreëerd worden dan met ouderwetse ‘cubicles’ of gesloten eigen kantoren. De interactie tussen medewerkers, en meer overleg en teamwerk worden gestimuleerd door een open sfeer. Geen sfeerloze en dichte scheidingswanden meer dus."
 
Aandacht voor akoestiek
Zeker in kantoortuinen dient echter wel goed gelet te worden op de akoestiek. Verhoeven: "Uit onderzoek is gebleken dat mensen in kantoren met een slechte akoestiek meer stress ervaren, zich minder op hun gemak voelen en sneller afgeleid zijn. De meest gehoorde klacht hierbij is een galm die ontstaat door parallelle, lege muren en plafonds, en gladde, harde oppervlakten van steen, of beton." Verhoeven benoemt dat dit kan worden opgelost door het strategisch plaatsen van glazen wanden die het open karakter niet verstoren, en het gebruik van zachte materialen. "Hierbij kunt u denken aan zachte fauteuils of banken, gordijnen, vloerbedekking of -kleden en planten."
 
En aandacht voor verlichting
Verhoeven besluit met het benadrukken van goede verlichting binnen een kantoor. "Erg belangrijk hierbij is daglicht. Hoe meer daglichttoetreding, hoe beter iedereen zal kunnen werken. Maar aangezien daglicht niet overal voldoende aanwezig is, speelt ook verlichting een grote rol. Ten eerste gaat het om een diffuse basisverlichting, ten tweede om functionele werkverlichting en als laatste om sfeerverlichting. Al deze verlichtingstypen zijn niet alleen functioneel, maar kunnen met een mooi design ook gelijk sfeerbepalend werken. En dat maakt weer dat mensen zich meer op hun gemak voelen."
 
Zoals u ziet gaat het bij een functionele kantoorinrichting om een combinatie van functie, flexibiliteit, en efficiëntie, maar speelt sfeer ook zeker een grote rol!
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken