Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
8 januari 2018
 

Bijwerken dossier kost zorgmedewerker gemiddeld een dagdeel per week

 
 

Oorzaak: bijwerken gebeurt nog steeds te veel op papier

Het bijwerken van het zorgdossier kost medewerkers uit de jeugd-, gehandicapten-, ouderen-, thuis- en geestelijke gezondheidszorg gemiddeld een dagdeel per week. Dit gaat ten koste van de tijd die zorgverleners kunnen besteden aan de zorg en aandacht voor cliënten.

Zo blijkt uit onderzoek van Ictivity. Aan het onderzoek hebben ruim 500 medewerkers deelgenomen die werkzaam zijn binnen Nederlandse zorginstellingen.
 
Bijwerken zorgdossier op papier en digitaal
De verloren tijd heeft vooral te maken met de manier waarop zorgverleners het dossier bijwerken. Zo werkt iets meer dan één op de vijf zorgverleners het zorgdossier voornamelijk op papier bij (21 procent). Dit vergroot de kans op interpretatiefouten en maakt het delen van informatie met andere zorgverleners moeilijker. Bijna eenzelfde aantal werkt het zorgdossier eerst op papier uit en voert het vervolgens digitaal in (zeventien procent). Het aan de bron (mobiel) kunnen registreren ziet een grote meerderheid van de zorgverleners (80 procent) als dé oplossing. Hiermee besparen zij maar liefst een half uur per dag.
 
Frustraties rondom zorgdossier
Er leven frustraties onder de zorgverleners met betrekking tot het zoeken naar informatie binnen het zorgdossier. De grootste frustratie is dat men in veel verschillende systemen moet zoeken naar informatie (27 procent). Ook het niet altijd mobiel beschikbaar zijn van informatie (25 procent), het vaak opnieuw moeten inloggen (twintig procent) en niet actueel zijn (twintig procent) behoren tot de ergernissen.
Reno van der Looij, Segment Manager Zorg bij Ictivity: "Een van de belangrijkste communicatiemiddelen tussen zorgverleners van verschillende instanties is het zorgdossier. Van NAW-gegevens tot en met een medicijnenlijst, alles over cliënten is hierin terug te vinden. Als deze informatie niet up-to-date is, ontstaat er een risico met betrekking tot de veiligheid van de cliënt. De oplossing ligt in het mogelijk maken van het rechtstreeks aan de bron kunnen registreren. Houd het registeren simpel voor medewerkers en voorkom dat ze hun weg moeten zoeken in een wirwar aan applicaties of dat ze steeds opnieuw dienen in te loggen. ICT moet voor zorgverleners werken en tijd besparen. Zo wordt de zorg voor cliënten veiliger, beter en efficiënter."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Maandagmorgen staat alles op z’n kop! is een no-nonsense managementboek dat je helpt concrete stappen te zetten om je marktkracht te vergroten. Een verademing na al die hypes over Agile, Scrum en Holacracy. Een down-to-earth boek waarmee je als ondernemer bereikt wat je wilt bereiken. Want het is niet zo moeilijk als de goeroes je willen laten geloven: ‘Het geheim zit in jouw besluit om maandagmorgen direct aan de slag te gaan’.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Meer beurs