Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
3 januari 2018
 

Ondernemer voorziet meer concurrentie in 2018

 
 

Ruim een op de vijf ondernemers (23 procent) verwacht in 2018 meer concurrentie. Vooral mkb’ers vrezen daarvoor. Maar liefst 42 procent van de ondernemers maakt zich zorgen over het meekomen met trends en ontwikkelingen in hun vakgebied.

Desondanks verwacht bijna een derde (31 procent) een hogere omzet de komende twee jaar.
Dat blijkt uit de Ondernemersbarometer van Allianz, een jaarlijks onderzoek naar de diepere drijfveren, zorgen en afwegingen van ondernemers. Aan het onderzoek namen ruim 1.100 zzp’ers en mkb’ers deel.

Zorgen over concurrent en onvoldoende kennis over trends
Maar liefst 42 procent van de ondernemers noemt groeiende concurrentie een punt van zorg. Van de mkb’ers verwacht bijna een derde (31 procent) dat de concurrentie in 2018 ook daadwerkelijk zal toenemen. Zzp’ers zijn daar iets geruster over: van hen verwacht 22 procent het komende jaar meer concurrentie.
De zorgen van ondernemers over groeiende concurrentie lijken niet op zichzelf te staan; bijna de helft (42 procent) van de ondernemers maakt zich zorgen over de eigen kennis van trends en ontwikkelingen in hun vakgebied. Mkb’ers maken zich daar meer zorgen over dan zzp’ers. Ook blijkt dat jongere ondernemers van achttien tot 34 jaar (negentien procent) zich veel zorgen maken over het meekomen met trends en ontwikkelen. Dit is meer dan ondernemers van 35 jaar en ouder (vier procent).

Aantrekkende economie
Ondernemers merken gelukkig ook dat de economie aantrekt. Het aantal opdrachten stijgt. Met name groot mkb’ers (33 procent) zien dat zij hogere marges behalen. Onder klein mkb’ers is dat slechts dertien procent. Ook de omzetverwachtingen zien er in de ogen van veel ondernemers rooskleurig uit. Bijna een derde (31 procent) verwacht dat zijn omzet de komende twee jaar groeit. Klein mkb’ers (43 procent) zijn hier het meest overtuigd van.
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken