Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
22 december 2017
 

Ondernemer verkiest klant boven kalkoen tijdens kerstdiner

 
 

Ruim een op de drie ondernemers (34 procent) schuift bij het kerstdiner met liefde de kalkoen opzij voor een zakelijk telefoontje. Vier op de tien (41 procent) vindt het kerstdiner belangrijker en negeert oproepen van klanten tijdens de maaltijd.

Slechts een fractie (vijf procent) neemt alleen op als potentiële nieuwe opdrachtgevers bellen. Dat blijkt uit de Ondernemersbarometer van Allianz, een jaarlijks onderzoek naar de diepere drijfveren, zorgen en afwegingen van ondernemers. Aan het onderzoek namen ruim 1100 zzp’ers en mkb’ers deel.

Kalkoen opzij bij telefoontje
Klein mkb’ers (39 procent) nemen iets eerder hun rinkelende telefoon op tijdens het kerstdiner dan zzp’ers (33 procent). Het argument daarvoor is ‘zaken zijn zaken en misschien duurt het maar even’. Zzp’ers zijn wat terughoudender bij het beantwoorden van hun mobiel tijdens kerst: 42 procent zegt een telefoontje tijdens het kerstdiner sowieso weg te drukken. Dierbaren gaan voor hun voor. Bij klein mkb’ers is dit 39 procent.
Mannelijke ondernemers (38 procent) zijn meer geneigd de telefoon op te nemen tijdens het kerstdiner dan vrouwen, van wie slechts 30 procent op dat moment een zakelijke telefoontje accepteert. Die rollen zijn omgedraaid als de beller een potentieel nieuwe klant is: bijna twee keer zoveel vrouwelijke ondernemers (zeven procent) als mannelijke (vier procent) maken daarvoor een uitzondering tijdens de maaltijd.

Vakantie kan wachten
Niet alleen tijdens de kerstdagen, maar ook op vakantie houden ondernemers hun ogen én oren open voor commerciële kansen. Maar liefst 82 procent heeft naar eigen zeggen nog nooit een opdracht afgeslagen vanwege een reis of sabbatical. Met name groot mkb’ers vinden vakantie geen reden om een opdracht aan zich voorbij te laten gaan (93 procent). Meer dan een op de vijf ondernemers (22 procent) heeft überhaupt nog nooit een opdracht afgeslagen of de zaak gesloten.
Vrouwen zijn het meest gesteld op hun vakantie. Iets meer dan driekwart van hen (76 procent) laat haar vakantie even varen voor een nieuwe opdracht. Onder mannen is dat bijna negen op de tien (87 procent). Slaat een ondernemer toch een opdracht af, dan is dat vaak vanwege gebrek aan benodigde kennis of omdat de opdracht niet past bij het bedrijf (32 procent).
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
BOEKENNIEUWS
Maandagmorgen staat alles op z’n kop! is een no-nonsense managementboek dat je helpt concrete stappen te zetten om je marktkracht te vergroten. Een verademing na al die hypes over Agile, Scrum en Holacracy. Een down-to-earth boek waarmee je als ondernemer bereikt wat je wilt bereiken. Want het is niet zo moeilijk als de goeroes je willen laten geloven: ‘Het geheim zit in jouw besluit om maandagmorgen direct aan de slag te gaan’.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Meer beurs