Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
14 december 2017
 

Vijf tips om een exponentieel groeiende organisatie te bouwen

 
 

Gedreven door globalisatie en de komst van nieuwe technologieën is het bedrijven als Airbnb, Uber en Tesla gelukt om binnen één jaar te groeien tot een waarde van een miljard of meer. Dit zorgde voor een nieuw begrip op de markt: de exponentieel groeiende organisatie.

Ofwel, bedrijven die tot wel tien keer beter presteren qua omzetgroei, ontwikkeling of winst per werknemer ten opzichte van hun concurrenten. Cees Quirijns van Portland geeft vijf tips om een exponentieel groeiende organisatie te bouwen.

Benchmarken is alles
Een belangrijke tip voor iedere ondernemer: neem minstens twee vergelijkbare organisaties als benchmark voor uw eigen bedrijf. Dit is dé manier om erachter te komen waar u als bedrijf de komende jaren naartoe wilt en waarom. Ondernemers doen er goed aan bedrijven uit te kiezen die qua inrichting en strategie op het eigen bedrijf lijken, maar een paar stappen verder zijn en deze als voorbeeld te gebruiken. "Als tienkoppige IT-dienstverlener hoeft u zich niet meteen te meten aan een wereldwijde IT-organisatie, maar dromen mag. U mag best uw toekomstplannen projecteren op de experts," aldus Quirijns.

Omarm digitaal
"Als er één ding is waar de exponentieel groeiende organisatie van nu niet zonder kan, dan is het digitale vindbaarheid," stelt Quirijns. Een bedrijf moet zich laten zien waar toekomstige klanten zich bevinden: op het web. Dit maakt online vindbaarheid onmisbaar voor groei. Zorg er bijvoorbeeld voor dat Google de website makkelijk kan indexeren, en gebruik een modern Content Managementsysteem (CMS) om de organische vindbaarheid te optimaliseren. Daarnaast kunnen ondernemers hierbij ook nog denken aan Search Engine Advertising via bijvoorbeeld Google Adwords.

Klantgerichtheid
Alhoewel het centraal stellen van de klant vaak wordt gezien als taak van de marketingafdeling, hoort het volgens Quirijns een taak te zijn van het gehele bedrijf: "Mijn motto is: become obsessed with your customers". Deze klantgerichtheid moet terugkomen in ieder facet van de business, van klantenservice tot de HR-afdeling. Alleen activiteiten die bijdragen aan de klantervaring van het bedrijf zijn relevant.

Data, data, data
Business intelligence is niet iets waar alleen grote bedrijven gebruik van kunnen maken. Alle bedrijven, groot of klein, hebben data tot hun beschikking en kunnen voordeel behalen door deze data te gebruiken. Data kan onder andere verzameld worden vanuit de website, advertentiebeheer en Customer Relationship Management (CRM) software. "De mogelijkheden van data zijn eindeloos," geeft Quirijns aan. Zo kan relatief simpele data, zoals afkomstig van Google Analytics, inzicht geven in de customer journey, zoekopdrachten van klanten en antwoord geven op de vraag waarom klanten de website bezoeken. Daarnaast kunnen bedrijven een Net Promotor Score (NPS) inzetten om klantloyaliteit te meten, zeker met de invloed van sociale media. Data biedt volop mogelijkheden zolang de juiste conclusies kunnen worden getrokken. Zorg er daarom voor dat uals ondernemer de juiste personen hiervoor in huis hebt.

Efficiëntie brengt geld in het laatje
Exponentieel groeiende organisaties denken in ‘vijf keer’. Hoe kan het bedrijf vijf keer groter worden? Hoe kan het bedrijf vijf keer meer verdienen per werknemer? Vooral dat laatste is interessant, want uiteindelijk levert dit het meeste op. Voor groei is efficiëntie een cruciaal aspect. Hoe? Door automatisering. Automatisering kan ervoor zorgen dat bij het verwerken van een order er in plaats van tien, slechts vijf stappen nodig zijn. Vooral dagelijkse kerntaken, zoals het opvangen van een telefoontje naar de helpdesk, zijn gemakkelijk te automatiseren. Daarnaast vraagt efficiëntie ook om een bepaalde flexibiliteit om snel in te kunnen inspelen op marktontwikkelingen. "Om deze flexibiliteit te bereiken, roep ik altijd: insource the brains, outsource the hands. Zorg dat u de beste mensen in huis hebt met kennis om snel te handelen en besteed eenvoudiger taken uit. Wel zo efficiënt," aldus Quirijns.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken