Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
11 december 2017
 

Mkb positief over 2018; naast groei toch enkele zorgen

 
 

Uit onderzoek van Reaal blijkt dat ruim de helft van de ondernemers, uit het midden- en kleinbedrijf (mkb), verwacht dat de Nederlandse economie in 2018 zal verbeteren (53 procent). Ruim een derde verwacht dat het ongeveer hetzelfde zal blijven (35 procent).

Ondernemers liggen echter wel regelmatig wakker van de zorgen omtrent bedrijfscontinuïteit na arbeidsongeschiktheid (34,6 procent), een verstoorde werk-privébalans (32,9 procent) of het niet kunnen vinden van geschikt personeel (30,9 procent).

Vertrouwen in 2018 
Carola Wijkamp-Hermsen, directeur Intermediair Schade bij Reaal: "Om ondernemers uit het mkb zou goed mogelijk te ondersteunen met onze producten en diensten, doen wij periodiek onderzoek naar hun toekomstverwachtingen en naar onderwerpen waar zij soms wakker van liggen. Het is goed om te zien dat het mkb vertrouwen heeft in het komende jaar en dat een groot gedeelte verwacht te gaan groeien. Uit ons onderzoek blijkt echter ook dat er toch nog wel een paar risico’s zijn waar het mkb zich zorgen om maakt. Maar tegelijkertijd geeft bijna 70 procent aan onvoldoende kennis (29,2 procent) of geen tijd (38 procent) te hebben om zich hierin te verdiepen. Wij willen ondernemers attenderen op deze risico’s en hen waar mogelijk, samen met onze distributiepartners, hierbij ondersteunen."

Risico’s van groei
De verwachting is dat de economie in 2018 verder zal aantrekken. Iets minder dan de helft van de respondenten verwacht dat de economische situatie in 2018 ook voor hun eigen bedrijf zal verbeteren (47 procent). Ruim vier op de tien ondernemers verwachten dat de situatie hetzelfde zal blijven (43 procent). Per deelgebied heeft Reaal onderzocht welke issues de meeste slapeloze nachten opleveren.

De top vijf:
 

  • Wat gebeurt er als ik door ziekte of een ongeval zelf niet meer kan werken? (35 procent)
  • Hoe zorg ik voor balans tussen mijn werk en privéleven? (33 procent)
  • Waar vind ik goed personeel? (30,9 procent)
  • Is mijn netwerk goed/uitgebreid genoeg om te kunnen groeien? (27 procent).
  • Is mijn bedrijf voldoende up-to-date wat betreft technologische ontwikkelingen? (20 procent)
  • Overige conclusies
    Wat verder opvalt in het onderzoek, zijn onderstaande constateringen:
     
    • Bijna driekwart van de ondernemers regelt de administratie rondom verzekeringen zelf (74 procent). Maar in enkele gevallen doen de echtgenoot (12,1 procent) of secretaresse (4,6 procent) dat.
    • Aansprakelijkheid wordt door ruim drie kwart wel verzekerd (76 procent). Opvallend is dat er nog een groot aantal ondernemers (24 procent) geen aansprakelijkheidsverzekering heeft. Ook heeft bijna 40 procent van de ondernemers geen rechtsbijstandverzekering.
    • Minimaal drie op de tien ondernemers zeggen elektronica (34 procent), arbeidsongeschiktheid (32 procent) en/of rechtsbijstand (29 procent) niet te verzekeren; dit behoort volgens hen tot het bedrijfsrisico’s.
    Het onderzoek naar ondernemers uit het MKB is in opdracht van Reaal uitgevoerd door Panelwizard, onder 355 respondenten.
     

     
    Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

     

    Gerelateerde nieuwsitems

     
     
    Reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    Reageren

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
    code te wijzigen.
    Meer dan 100 checklists
    Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
    Managersonline.nl
    Het internetmagazine voor directeuren en managers
    BOEKENNIEUWS
    De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
    - de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
    - het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
    - een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
    - je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
    Lees verderMeer boeken