Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
13 november 2017
 

Golf van e-factureren stimuleert groei Nederlandse e-commerce

 
 

Nederland strijdt met Italië om de snelst groeiende Europese e-commercemarkt

Volgens een nieuw rapport van Worldpay, neemt Nederland naar verwachting de komende vijf jaar de gedeelde eerste plaats in van de snelst groeiende e-commercemarkt in Europa.

In haar jaarlijkse Global Payments Report heeft Worldpay vastgesteld dat de e-commercemarkt van Nederland naar verwachting met veertien procent per jaar groeit en dat deze in 2021 36 miljard euro (43 miljard dollar) bedraagt. Hiermee bindt Nederland de strijd aan met Italië voor de hoogste stijging van een EU-land.

Nieuwe betaalmethoden
De sterke groei in Nederland wordt gestimuleerd door de opkomst van nieuwe betaalmethoden zoals e-facturen[ en e-wallets, samen met een sterke daling van het aantal bankoverschrijvingen. Dit is momenteel nog de populairste manier om online voor goederen en diensten te betalen.
Binnen de EU valt Nederland op door het grote aantal bankoverschrijvingen. In 2005 werd iDEAL geïntroduceerd, een online betalingssysteem waarmee real time kan worden betaald via rechtstreekse overschrijvingen tussen bankrekeningen.
In het rapport van Worldpay staat vermeld dat in 2017 maar liefst 60 procent van de Nederlandse e-commerce betalingen uit iDEAL transacties bestaat, maar dat dit de komende vijf jaar met meer dan een kwart daalt tot onder de 45 procent. In plaats daarvan lijken Nederlandse consumenten in toenemende mate alternatieve betaalmethoden te gaan gebruiken, zoals e-facturen, die naar verwachting van acht naar zestien procent van de markt verdubbelen, en e-wallets die van acht naar tien procent stijgen.
De populariteit van debitkaarten en prepaidkaarten verdubbelt naar verwachting ook in de komende vijf jaar, waarbij beide betaalmethoden van vier naar acht procent stijgen.

Andere mogelijkheden
Refererend naar het onderzoek, zei Rogier de Boer, VP Business Development EMEA bij Worldpay: "Nederland was een van de eerste markten in de wereld waar alternatieve betalingen die specifiek zijn ontworpen voor e-commerce zijn omarmd: iDEAL is een groot success gebleken. Het aantal bankoverschrijvingen blijft naar verwachting groot, vooral in vergelijking met andere EU-landen, maar zal de komende vijf jaar toch aanzienlijk in marktaandeel afnemen doordat consumenten andere mogelijkheden gaan verkennen.
"In 2015 hadden bankoverschrijvingen nog een enorm marktaandeel van 71 procent. Een verklaring voor dit verwachte verlies van marktaandeel is de stijging van m-commerce, die in 2017 al bijna op twintig procent zal liggen. Waarschijnlijk gaan consumenten op zoek naar betaaltechnologieën die beter met hun mobiele telefoon integreren, zodat ze onderweg goederen en diensten kunnen betalen.

Divers betalingslandschap
Het betalingslandschap in Nederland wordt in de komende vijf jaar veel diverser. Winkeliers en handelaren moeten dan ook overwegen om de breedst mogelijke keuze aan betalingsmogelijkheden aan te bieden, en naast betaalopties via de banken ook e-wallets en traditionele methoden middels betaalkaarten aanbieden om aan de behoefte van de meeste consumenten te voldoen," aldus De Boer.

Richtlijnen
Worldpay heeft een lijst van richtlijnen gepubliceerd voor bedrijven die willen profiteren van de wereldwijde kansen op het gebied van e-commerce en m-commerce:

1) Betalen met één Klik: Consumenten zullen vaker winkelen bij bedrijven die hun
betalingsgegevens opslaan zodat zij er met één klik kunnen betalen. bedrijven zouden Betalen met één Klik moeten bieden om online afrekenen zo laagdrempelig mogelijk te maken - vooral bij mobiele Apps.

2) Overweeg de meest populaire betaalmethoden in elke sector en geef prioriteit aan de methoden die bij uw bedrijfsmodel passen. In Europa is er geen one size fits all. U moet dus bekend zijn met de beste opties voor uw bedrijf.

3) Grensoverschrijdende markt: Om een plezierige winkelervaring te bieden, moeten handelaren ervoor zorgen dat zij lokaal kunnen innen zover dat juridisch mogelijk is, een breed scala aan valuta's bij de kassa hebben en klantenservice in de taal en tijdzone van hun klanten kunnen bieden.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 239.21 -4.26 %
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Arcadis 19.45  3.6 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Altice 8.18  -4 %
Advanced met 38.69  -1.9 %
Meer beurs