Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
6 oktober 2017
 

De ‘S’ van ‘sociaal’: op weg naar een ‘Age of Wisdom’

 
 

Een echte ondernemer wordt niet alleen gedreven door de wens om geld te verdienen. Mensen met een echte ondernemersvisie die bedrijven starten, doen dat omdat ze oplossingen willen bieden of iets nieuws willen creëren.

De sleutel tot groei van een bedrijf of organisatie is het leveren van producten, diensten en oplossingen die voldoen aan een behoefte, en mogelijk bijdragen aan het algemeen belang. In die zin hebben ondernemingen een sociale functie. Als we daarvan uitgaan, wat maakt een ondernemer dan ‘sociaal’? Die vraag stelt Adrie Heinsbroek, Head of the Responsible Investment Team bij NN Investment Partners zich.

Sociaal gedreven ondernemer
Heinsbroek: "We zouden de sociaal gedreven ondernemer kunnen omschrijven als iemand die ervoor zorgt dat een bedrijf een oplossing kan bieden voor een maatschappelijk vraagstuk of een urgent milieuvraagstuk. Voor een maatschappelijk betrokken ondernemer betekent ‘sociaal’: de intentie om goed te doen en een betere plek van de wereld te maken. Het belang van ‘sociaal’ komt tot uiting in het Global Compact van de Verenigde Naties, een van 's werelds grootste initiatieven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, waarvan de tien principes gericht zijn op het stimuleren van verantwoord ondernemen. De meeste van deze principes hebben betrekking op mensenrechten en arbeidsvraagstukken, hetgeen het belang onderstreept van het aspect ‘sociaal’ binnen de drie factoren voor verantwoord beleggen, te weten milieu, maatschappij en bestuur (environmental, social, governance; ESG), en van de sleutelrol die ‘sociaal’ speelt bij het creëren van een inclusieve economie."

Betekenisgedreven bedrijven
Heinsbroek: "Tegenwoordig spreken we van ‘betekenisgedreven’ bedrijven als we het hebben over ondernemingen die willen bijdragen aan het algemeen belang. Deze trend bewijst dat ‘winstgedreven’ (zoals bij bedrijven die een beursnotering hebben of obligaties uitgeven op de kapitaalmarkt), niet automatisch leidt tot uitsluting van ‘betekenisgedreven’. Diverse betekenisgedreven bedrijven hebben blijk gegeven van hun vastberadenheid om niet alleen de beste van de wereld te zijn, maar ook de beste voor de wereld. Deze betekenis- en winstgedreven bedrijven zijn gecertificeerd als zogeheten Beneficial Corporations. Zo’n certificaat is niet zomaar een logo om te gebruiken voor marketingdoeleinden want een Beneficial Corporation dient maatschappelijke doelstellingen op te nemen in zijn statuten.
Ook wij als beleggers moeten de ‘S’ in ESG omarmen en erkennen als een factor die verenigt en dingen mogelijk maakt. De ‘S’ van ‘sociaal’ kan helpen om beleggers ervan te overtuigen dat winst een middel is om een doel te bereiken, en niet een doel op zich. De documentairefilm ‘The Age of Stupid’ uit 2009 liet ons een wereld zien die ten onder ging, niet omdat we alleen maar geld wilden verdienen, maar omdat we geld verdienen belangrijker vonden dan de zorg voor mensen en ons milieu."

Neem sociaal serieus
Heinsbroek: "Laten we ondernemers oproepen om ‘sociaal’ serieus te nemen en te internaliseren als verbindende factor om een sterke, inclusieve economie dichterbij te helpen brengen. Als we ‘sociaal’ beschouwen als een onderdeel van ESG en het element van ondernemerschap dat ons verenigt, dan kunnen we ervoor zorgen dat ondernemers eerder ondernemende burgers zijn, dan louter bedrijfseigenaren. Dan kunnen we misschien leven in een ‘Age of Wisdom’."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken