Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
25 september 2017
 

Winkelend Nederland laat zich niet opjagen door hogere parkeertarieven.

 
 

De prijs van parkeren heeft geen invloed op hoe lang Nederlanders winkelen. Dit concludeert de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) na een onderzoek dat werd uitgevoerd in samenwerking met Yellowbrick. De stijgende prijs voor een parkeerkaartje betekent dus niet dat we korter shoppen.

Voor winkeliers is het belangrijk dat consumenten lang in een winkelgebied blijven. Uit eerder onderzoek (Yellowbrick/EUR, 2016) bleek namelijk dat hoe langer mensen in een winkelgebied zijn, hoe meer ze besteden. De hoogte van parkeertarieven heeft daar echter geen invloed op. Onderzoeker Jan-Jelle Witte van de Erasmus Universiteit: "We hebben onze beste rekenmodellen losgelaten op 50 miljoen geanonimiseerde transacties in het hele land. We zien geen effect van verlaagde tarieven. Dat betekent dat binnensteden iets anders moeten doen om hun bezoekers vast te houden."
 
De gehaaste shopper bestaat niet
Tot nu toe werd de relatie tussen tarieven en de tijd dat men winkelt onderzocht op gebiedsniveau, maar dan is het moeilijk vast te stellen of een verandering komt door het parkeertarief of door een andere gelijktijdige verandering. Deze analyse is daarom op transactieniveau uitgevoerd, zodat het een veel preciezer antwoord kan geven op de vraag. De uitkomsten zijn duidelijk; de ‘gehaaste shopper’ bestaat niet. Mensen parkeren even lang voor als na een tariefverhoging. "Met de data uit het onderzoek kan wel gekeken worden naar oplossingen die een bijdrage leveren om bezoekers aan te trekken en te verleiden om langer te blijven," zegt Yellowbrick-directeur Jeffrey Wolvekamp.  
 
Meer onderzoek naar parkeergedrag Nederland
De Erasmus Universiteit Rotterdam en aanbieder voor mobiel parkeren Yellowbrick gaan vaker samenwerken om meer kennis te vergaren en te delen over het parkeergedrag van Nederlanders.
Naast het onderzoeken van parkeergedrag gebruiken Yellowbrick en de Erasmus Universiteit Rotterdam de parkeerdata ook om bezoekersstromen en trends in het bezoek van binnensteden in kaart te brengen. Hiermee krijgen o.a. gemeenten, vastgoedontwikkelaars en city-marketeers meer inzicht in de herkomst en demografische kenmerken van bezoekers, en de aantrekkelijkheid van steden en verblijfplaatsen.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Maandagmorgen staat alles op z’n kop! is een no-nonsense managementboek dat je helpt concrete stappen te zetten om je marktkracht te vergroten. Een verademing na al die hypes over Agile, Scrum en Holacracy. Een down-to-earth boek waarmee je als ondernemer bereikt wat je wilt bereiken. Want het is niet zo moeilijk als de goeroes je willen laten geloven: ‘Het geheim zit in jouw besluit om maandagmorgen direct aan de slag te gaan’.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Meer beurs