Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
20 september 2017
 

Jonge zp’er voelt zich steeds minder een ‘externe’ binnen organisatie

 
 

Jonge zelfstandige professionals (zp’ers) voelen zich minder een ‘externe’ dan vorig jaar. Afgelopen jaar was dit voor generatie Y nog bij 77 procent het geval en voor generatie Z bij 69 procent, nu is dit respectievelijk 61 en 52 procent.

Opvallend is dat onder de Babyboomers en generatie X juist een kleine stijging te zien is van het gevoel een ‘externe’ te zijn, namelijk van 62 naar 64 procent. Dit blijkt uit onderzoek van sourcing partner FastFlex over zelfstandig ondernemen onder 724 respondenten vanuit de vier verschillende generaties.

Onderscheid
Binnen organisaties wordt bijvoorbeeld onderscheid gemaakt tussen vaste medewerkers en externen, door bijvoorbeeld de externen geen toegang te geven tot het parkeerdek en hen extra te stimuleren met het openbaar vervoer te gaan. Andere voorbeelden zijn het wel of niet uitgeven van sleutels en toegangspasjes of het toestaan van aanwezigheid bij bepaalde bijeenkomsten of vergaderingen.
Wel geeft ruim de helft van de oudere twee generaties zelfstandigen aan zich voldoende gefaciliteerd te voelen door de werkgever (55 procent). Een forse stijging, tegenover 42 procent vorig jaar. Het is opmerkelijk dat bij generaties Y en Z maar een relatief klein deel aangeeft dit gevoel te hebben, namelijk 37 en 27 procent.

Verschil
Niels Huismans, Business Development Manager bij FastFlex: "De resultaten laten zien dat jongere generaties zich minder een ‘externe’ voelen, maar dat toch maar een klein deel zich voldoende gefaciliteerd voelt door de werkgever. Het tegenovergestelde is juist het geval bij de oudere generaties. Dit verschil is moeilijk te duiden. De jongere generaties zijn wellicht meer gewend aan de flexibele arbeidsvorm, omdat zij nooit anders gedaan hebben. Bij oudere generaties is er vaak een shift te zien van vast werk naar een positie als externe. Ook vervullen zij andere rollen. Zo zetten babyboomers vaak hun expertise in binnen een expertrol, terwijl jongere generaties vaker voor bijvoorbeeld een implementatie van een nieuwe techniek worden aangetrokken."

Faciliteiten
Betreffende de faciliteiten die organisaties aan externen bieden zet Niels nog enkele vraagtekens. "De vraag is of de huidige manier van faciliteren de meest geschikte is. Maken organisaties onderscheid op de juiste vlakken? Extern en intern moet zeker niet 100 procent gelijk behandeld worden. Er wordt ten slotte niet voor niets iemand van buitenaf met een frisse blik gevraagd. Maar organisaties moeten niet uit het oog verliezen dat het wel een medewerker blijft.

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Anthon  |   | 
21-09-2017
 | 
12:21 uur
Daar zal met die nieuwe wet vanaf 2018 wel een einde aan komen.,

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken