Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Aantrekkende economie niet merkbaar voor ondernemers

22 mei 2017 - Ondernemers lijken niets te merken van de aantrekkende economie. Maar liefst de helft zegt deze ontwikkeling niet eens te zien. Met name zzp’ers merken er weinig van (61 procent). Groot mkb’ers zien wél vooruitgang en plukken er de vruchten van door een groeiend aantal opdrachten.

Dat blijkt uit onderzoek van Allianz naar de diepere drijfveren, zorgen en afwegingen van ondernemers. In het onderzoek werden 514 zzp’ers en mkb-ondernemers over hun ondernemerschap ondervraagd.

Investeringen
Grote veranderingen in investeringen voorzien ondernemers niet. Het merendeel (52 procent) verwacht evenveel te investeren als het vorige kwartaal; ruim een op de tien (veertien procent) zegt dit kwartaal meer te investeren. Iets meer dan een derde (35 procent) verwacht de komende twee jaar in omzet te groeien. 42 procent voorziet stabiele omzetcijfers.

Nieuw personeel
Ondernemers blijven wel nieuw personeel aannemen; 47 procent neemt dit kwartaal naar verwachting net zoveel personeel als het afgelopen kwartaal. Bijna twee op de tien (achttien procent) ondernemers denkt dit kwartaal meer mensen in dienst te nemen.

Groeiende concurrentie
De concurrentie zit niet stil volgens ondernemers. Bijna de helft (48 procent) maakt zich daar zorgen om. Onder groot mkb’ers (73 procent) is deze vrees het breedst gedeeld. Jongere ondernemers van achttien tot 34 jaar maken zich meer zorgen over de concurrentie (67 procent) dan oudere ondernemers.

Op de been blijven eerste prioriteit
Langdurig ziek of arbeidsongeschikt raken is volgens de meeste ondernemers het ergste wat hen als ondernemer kan overkomen (62 procent). Vooral onder zzp’ers is dit een grote zorg (77 procent). Bijzonder aan deze constatering is dat veel ondernemers geen arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben. Op de tweede plek in de lijst van ‘Ergste zaken die ondernemers kunnen overkomen’ staat een faillissement van het bedrijf (twintig procent). Mkb’ers maken zich daar meer zorgen over dan zzp’ers.

Drijvende kracht
Bijna driekwart (74 procent) van de ondernemers ziet zichzelf als de drijvende kracht van de onderneming. Voor een iets kleiner deel (70 procent) is dat de klant; 44 procent wijst de levenspartner als cruciale factor aan. Zpp’ers uitgesloten, noemt iets minder dan de helft (48 procent) van de ondernemers de eigen medewerkers als drijvende kracht van de onderneming.

 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.