Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
3 maart 2017
 

Tips om hoger in Google te komen

 
 

Indien uw site op nummer één staat in Google dan zal ongeveer 31 procent van de mensen doorklikken naar uw website. Indien u op twee staat is dit al gezakt naar veertien procent.

Als u op plek vijf staat dan zal dit percentage nog maar zo’n vijf procent zijn en voor plek nummer tien ongeveer drie procent.
Een toppositie in Google maakt dan ook een enorm verschil in bezoekersaantallen en daarmee ook in omzet en winst.
Jonathan Scholten van Sharketing deelt een aantal manieren om uw Google ranking te verbeteren.

Hoe kunt u de ranking beïnvloeden?
Allereest is het volgens Scholten belangrijk dat u weet wat Google wil. "Pas als u begrijpt wat Google wil, kunt u daar uw acties op afstemmen. Wat Google wil is eigenlijk heel eenvoudig en ik zou het in één zin kunnen samenvatten: Google wil haar zoekmachinegebruikers de best mogelijke gebruikerservaringen geven. Als haar zoekmachinegebruikers tevreden zijn dan zullen ze Google als favoriete zoekmachine blijven gebruiken. Bij het bepalen van de volgorde waarop Google haar zoekresultaten laat zien speelt dit mee. Google stuurt haar gebruikers bij voorkeur door naar sites die een goede gebruikerservaring bieden. Denk hierbij aan sites die veilig zijn, snel laden en prettig leesbaar zijn, ongeacht het apparaat dat wordt gebruikt. De goede gebruikerservaring die Google wilt geven houdt dus niet op bij Google zelf maar werkt door in de sites waar men naar toe navigeert vanuit Google."

Hoe speelt u daar als ondernemer op in?
Volgens Scholten moet gedacht worden vanuit de gebruiker. "Google denkt vanuit de gebruiker, door zelf vanuit de gebruiker te gaan denken (en acteren) doet u automatisch de dingen goed die Google hoog waardeert. Zo zal uw website geschikt moeten zijn voor ieder denkbaar apparaat waarmee uw website bezocht kan worden. Of iemand nu achter een desktop computer zit of via zijn telefoon uw website bezoekt, deze gebruiker zal in beide gevallen op een prettige manier moeten kunnen navigeren. De website zal responsive moeten zijn wat zoveel betekent dat de website zich aanpast aan het apparaat van de gebruiker."

Waarom is veiligheid belangrijk?
Scholten vertelt: "Google wil haar gebruikers natuurlijk niet doorsturen naar sites waarop virussen of andere kwaadaardige software staaty. Maar niet alleen dat, Google wil ook dat haar gebruikers op een veilige manier online kunnen winkelen. Met een SSL certificaat kan de internetverbinding beveiligd worden. De gebruiker krijgt dan een groen slotje in de browserbalk te zien als teken dat de verbinding is beveiligd. De URL is dan te herkennen aan HTTPS. Google geeft websites die gebruik maken van HTTPS een streepje voor op sites welke dit niet doen. Als ondernemer kunt u hier handig gebruik van maken door over te stappen op HTTPS. De investering is laag en bovendien wekt het vertrouwen bij klanten."

Waarom is snelheid belangrijk?
De snelheid van een website heeft volgens Scholten ook weer alles te maken met die gebruikerservaring. "Als u Google als zoekmachine gebruikt, wordt u natuurlijk niet vrolijk als u steeds wordt doorgestuurd naar sites die traag laden. Google stuurt haar gebruikers dan ook het liefst door naar sites die snel laden. Door de snelheid van uw website aan te (laten) pakken kunt u dan ook een aantal posities klimmen in Google. Als u gebruik maakt van een CMS zoals WordPress of Joomla dan kan met standaard plugins al heel veel bereikt worden tegen minimale kosten."

Waarom is content zo belangrijk?
Volgens Scholten heeft content ook weer te maken met de gebruikerservaring. "Mensen gebruiken Google omdat ze antwoorden zoeken op hun vragen. Ze tikken in de Google zoekbalk hun gedachten, behoeften en angsten in. Op zoek naar antwoorden, oplossingen of informatie. Met goede content speelt u in op de gedachten, behoeften en angsten van uw doelgroep. Om hoog in Google te kunnen komen is het dan ook super belangrijk dat u precies weet wie uw klant is. Indien dit nog onvoldoende bekend is dan is het ook helemaal niet raar om een zoekmachine optimalisatietraject te beginnen met een gedegen marktonderzoek. U zult echt moeten weten wie uw klant is en wat hem of haar bezig houdt alvorens u content kunt creëren die hierop aansluit. Google zal haar gebruikers door proberen te sturen naar sites die het beste aansluiten bij de zoekintentie van haar gebruikers. U zult daarom de content af moeten stemmen op de zoekintenties van uw doelgroep."

Hoe kunt u de gedachten en angsten van klanten achterhalen?
Maar hoe komt u er dan achter wat de behoeften, angsten en gedachten van uw klanten zijn? Dit kunt u moeilijk aan uw klanten gaan vragen. Volgens Scholten is dat ook niet nodig. "Alles wat u over uw klanten wilt weten kunt u online vinden. Kijkt u maar eens rond op internetfora. Daar bespreken mensen zonder enig gevoel van schaamte al hun behoeften, angsten en gedachten. Men durft daar vragen te stellen die ze in het echte leven niet durven te stellen omdat ze zich veilig voelen onder een anonieme nickname. Wilt u weten wat uw potentiële klanten bezighoudt? Zoek dan eens in Google op ‘uw zoekwoord + forum’. Het zal u verbazen wat voor informatie u zult vinden".
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 248.63 -0.59 %
Stijgers Dalers
Altice 8.79  8.5 %
Yatra 5.4  6.3 %
Nutreco 47  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.45  -4.3 %
Brill kon 34.85  -1.8 %
Meer beurs