Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
16 januari 2017
 

Frustratie rondom pakketbezorging neemt toe

 
 

Ongewenst en ongevraagd als postkantoor fungeren in de buurt is een tendens die steeds vaker voorkomt. Door de exponentiële toename van online bestellingen neemt ook de frustratie rondom het ontvangen van pakketjes toe.

Uit onderzoek is gebleken dat dit niet alleen voor de besteller geldt, maar ook voor de ongevraagde ontvanger. Homerr wil dit probleem oplossen door de controle terug te geven aan de consument. Buren kiezen er zelf voor om tegen een vergoeding pakketten aan te nemen voor buurtgenoten. Geen zin om pakketten aan te nemen? Dan is er vanaf nu de mogelijkheid dit aan te geven via een sticker op de deur. Géén Homerr, dus geen pakketten en vooral geen frustratie door ongevraagd pakketten aan te moeten nemen.

Stijgend aantal pakjes
Jaarlijks bestellen Nederlandse consumenten ruim 250 miljoen pakketjes online, in een stad als Amsterdam gaat dit om ruim 40.000 pakketten per dag. De komende tien jaar zal dit aantal naar verwachting stijgen naar 100.000 pakketjes per dag. Maar liefst een derde van deze online bestellingen komt niet direct bij de geadresseerde aan en wordt na twee of drie onsuccesvolle pogingen alsnog aangeboden bij een afhaalpunt of de buren. Onderzoeksbureau Scherper deed in opdracht van Homerr onderzoek naar de beleving van pakketbezorging onder ruim 1000 respondenten. Volgens het onderzoek gaat de eerste afleverpoging wel eens mis bij meer dan 90 procent van de online shoppers en ervaart 85 procent van hen dit als redelijk tot zeer problematisch. Wanneer pakketjes bij buren worden afgeleverd, ervaart meer dan de helft van de respondenten problemen doordat buren zelf niet thuis zijn (55 procent), of omdat de geadresseerde het idee heeft iemand lastig te vallen bij het ophalen (41 procent). De ontvangende buur vindt het vaak vervelend om pakketjes aan te nemen (38 procent), vooral omdat hij/zij denkt thuis te moeten blijven en geen controle heeft over de vervolgstappen die nodig zijn om het pakket bij de juist geadresseerde te bezorgen.

Ontvangapp
Onnodige belasting van het wegennet en frustratie voor zowel de ontvangende als de shoppende buren. Door middel van een app (Android & iOS) biedt Homerr een sociaal netwerk van buren die beschikbaar zijn voor het aannemen van pakketjes. Na lancering in Amsterdam afgelopen december kan Homerr zich nu al gelukkig achten met een netwerk van ruim 100 Homerrs en Homerrpunten. Na Amsterdam zal Homerr in 2017 in de rest van de Randstad uitrollen. Het netwerk kan zelf beschikbaarheid bepalen en krijgt een vergoeding voor elk ontvangen pakket. Shoppende buren kunnen aangeven bij wie ze hun pakket willen laten bezorgen en het pakket op de door hen zelf geplande tijd ophalen of zelfs laten bezorgen. Een sociaal netwerk; waarin buren elkaar helpen, maar waarbij er wel een keuze wordt geboden. Iedereen kan onderdeel worden van het netwerk en pakketten ontvangen voor de buurt. Niet thuis en/of geen pakketten ontvangen, ook daar is een oplossing volgens Homerr. Plak de sticker en wordt 'Géén Homerr'.

Pakketbezorging schoner, leuker en socialer
Juriaan Matthijssen, oprichter van Homerr: "Steeds meer mensen shoppen online en het aantal verstuurde pakketten neemt de komende jaren alleen maar toe. De app kent een eenvoudig systeem; thuisblijvende buren kiezen ervoor om pakketten aan te nemen voor online bestellers, zij bepalen zelf hun beschikbaarheid en ontvangen voor elk pakket een vergoeding. De besteller kiest een Homerr als afleveradres en plant vervolgens zelf een afspraak in voor een ophaal- of bezorgmoment. Het is een slimme oplossing voor de stad, en in de toekomst voor de rest van Nederland."

De sticker is hier aan te vragen.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken