Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
16 december 2016
 

Nederlanders shoppen voor 301 miljoen euro bij buitenlandse webshops

 
 

Luxe parfums, de nieuwste elektronica en handgemaakte kleding; Nederlanders zijn er niet vies van om hun kerstcadeaus dit jaar bij buitenlandse webwinkels te kopen.

We shoppen dit jaar voor 301 miljoen euro over de grens; dit is maar liefst 57 miljoen euro meer dan vorig jaar (+ 23,2 procent). In geen enkel ander land wordt er zoveel in het buitenland gekocht tijdens de feestdagen: een zesde (17,4 procent) van de online aankopen voor Kerst wordt in het buitenland aangeschaft. Ten opzichte van ons buurtland Duitsland is dit aandeel meer dan twee keer zoveel (8,6 procent), het Europees gemiddelde is slechts zes procent. Dit blijkt uit onderzoek van Centre for Retail Research Limited in opdracht van ActiePagina.nl.
 
Geografische ligging
Ook in ons andere buurland shopt men graag over de grens; België staat op de tweede plek. Onze zuiderburen schaffen dit jaar namelijk voor 118 miljoen euro kerstinkopen aan via buitenlandse webwinkels en dit is 9,8 procent van alle online kerstinkopen in dat land. De reden waarom over de grens shoppen erg populair is bij Nederlanders en Belgen, is waarschijnlijk de gunstige geografische ligging en de grootte van beide landen binnen Europa.
 
Nederland scoort hoger dan Europees gemiddelde
Europeanen spenderen dit jaar in totaal meer dan 3,6 miljard euro aan online kerstinkopen over de grens, een stijging van 28,4 procent ten opzichte van 2015. Hoewel Nederlanders procentueel gezien online kerstaankopen het vaakst van alle Europese landen over de grens aanschaffen, spenderen Duitsers het hoogste bedrag bij buitenlandse webwinkels. In totaal besteden Duitse consumenten gezamenlijk bijna 1,4 miljard euro aan buitenlandse kerstinkopen.
 
Meer keuze, lagere prijs en snellere levering
De keuze om bij een buitenlandse webwinkel je kerstinkopen te doen heeft te maken met verschillende factoren. Meer keuze, een lagere prijs of snellere levering dan voorheen bij buitenlandse webshops zijn overwegingen van de Nederlandse consument om over de grens te shoppen. En soms zijn producten simpelweg alleen in het buitenland verkrijgbaar.
Als consument kopen we het liefst bij buitenlandse webwinkels waarbij geen taal- of cultuurbarrière is. Daarnaast betalen we graag via de vertrouwde betaalmethodes en speelt ook een gunstige wisselkoers een rol bij de online aankoop over de grens. Door de Brexit en de daling van de waarde van de pond verwachten Britse webwinkels meer te verkopen aan buitenlandse consumenten.
Net zoals bij online aankopen in eigen land wordt er door de consument ook goed gelet op gunstige leveringsvoorwaarden, of ze gratis kunnen retourneren en of de bezorgkosten niet te hoog zijn.
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Jaap  |   | 
27-01-2017
 | 
12:59 uur
Je zou toch denken dat ze in landen als Belgie nog veel meer over de grens kopen, of kleine landen als Luxemburg. Maar dit is dus niet het geval volgens dit onderzoek?

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 249.86 -0.10 %
Stijgers Dalers
Yatra 5.4  6.3 %
Altice 8.52  5.2 %
Advanced met 39.43  4.4 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.45  -4.3 %
Brill kon 34.51  -2.8 %
Meer beurs