Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Feestdagen 2016: 66 procent omzetstijging m-commerce

28 november 2016 - M-commerce neemt deze feestdagen een enorme vlucht in Nederland: van de online aankopen die Nederlanders doen in de laatste zes weken van het jaar, wordt 39,4 procent gedaan via een smartphone (21,4 procent) of tablet (18,0 procent).

Dit betekent dat er naar verwachting 680 miljoen euro wordt uitgegeven via mobiele apparaten, een stijging van 65,9 procent ten opzichte van vorig jaar (410 miljoen euro).
 
Betere mobiele winkelervaring leidt tot meer mobiele bestedingen
De groei is voor een groot deel te danken aan een verbeterde mobiele winkelervaring van retailers waardoor consumenten een positieve en vooral veilige klantervaring hebben met bijvoorbeeld mobiel winkelen en betalen met smartphone of tablet. Dit blijkt uit onderzoek van Centre for Retail Research Limited in opdracht van ActiePagina.nl.
 
Nederlandse retail-inkomsten met feestdagen: dertien miljard euro
Het totale bedrag dat Nederlanders naar verwachting in de laatste zes weken van het jaar samen besteden, bedraagt dertien miljard euro (+1,5 procent), waarvan 1,7 miljard euro online wordt uitgegeven. Dit is 14,5 procent meer dan vorig jaar (2015: 1,5 miljard euro).
 
Mobiele aankopen feestdagen Nederland boven Europees gemiddelde
Ook op Europees niveau nemen de mobiele bestedingen toe richting het eind van het jaar. In 2015 werd 25,6 procent (15,6 miljard euro) van alle online aankopen voor de feestdagen via een mobiel apparaat gedaan. In totaal was 10,4 procent (6,6 miljard euro) afkomstig van een tablet en 15,2 procent (9,1 miljard euro) van een smartphone. In 2016 ligt het percentage mobiele bestedingen ten opzichte van online bestedingen nog hoger: maar liefst 37,5 procent (24,6 miljard euro), waarvan 16,2 procent van de aankopen via een tablet is gedaan en 21,3 procent via een smartphone. Nederland loopt hierin iets voor op het Europees gemiddelde.
 
Spanje groeit hardst, maar loopt achter op Europa
Wanneer er wordt gekeken binnen Europa is te zien dat m-commerce in Spanje het sterkst groeit. Ten opzichte van 2015 wordt er dit jaar met de feestdagen een stijging van maar liefst 116,3 procent verwacht. Spanje staat echter nog aan het begin van een volwassen e-commerce en m-commerce markt. Het land loopt wel achter op andere Europese landen: slechts een kwart (26,8 procent) van alle online aankopen wordt gedaan via een mobiel apparaat.
 
Detailhandel met omni- en multichannel strategie profiteert van feestdagen
De weken in aanloop naar de feestdagen zijn voor veel winkeliers de belangrijkste periode van het jaar, zowel voor off- als online retailers. In deze periode kennen retailers een aantal piekmomenten: Black Friday (25 november), Cyber Monday (28 november) en vlak voor de kerstdagen op 23 en 24 december.
Retailers die slim inzetten op omni- en multichannel strategieën kunnen naar verwachting hun omzet tijdens deze dagen zien groeien. "Wie inzet op een goede mobiele website die zoeken, vergelijken, betalen en digitale aanbiedingen zoals kortingscodes en coupons mogelijk maakt, heeft een grote voorsprong op de concurrentie tijdens de feestdagen. Retailers kunnen niet alleen meer vertrouwen op de groei van online inkomsten, maar dienen ook te erkennen dat een mobiele ervaring op de winkelvloer steeds belangrijker wordt. Dit blijkt ook uit het feit dat mobiel winkelen, met smartphone of tablet, in Nederland een vlucht neemt," aldus Mike Lester, General Manager van ActiePagina.nl.
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.