Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
13 oktober 2016
 

Meeste late betalingen zijn bewust te laat

 
 

De zakelijke dienstverlening staat onder druk door late betalingen. Tweederde van de late betalingen wordt ook nog eens opzettelijk te laat gedaan. Gevolg, de liquiditeit staat onder druk en het leidt tot inkomensverlies.

Een kwart van de bedrijven in deze sector vreest hierdoor zelfs voor hun voortbestaan. Intrum Justitia deed onderzoek naar betaalgedrag in verschillende sectoren. Eerder concludeerde Intrum Justitia al dat de economie zeven miljard euro, dit is 2,6 procent van de totale omzet, misloopt door een slechte betalingsmoraal. De zakelijke dienstverlening heeft zelfs last van een gemiddelde jaarlijkse afschrijving van 3,2 procent.
Het onderzoek wordt gepubliceerd in het Industry White Paper. Dit is een nationaal, sectorspecifieke uitwerking van het eerder gepubliceerde European Payment report.

Financiële problemen van klanten
Binnen de zakelijke dienstverlening wordt de oorzaak van de late betalingen vooral gewijd aan de financiële problemen van de klanten. 68 procent (versus 63 procent landelijk) van de bedrijven geeft dit aan. 61 procent wijt dit aan opzettelijk te late betalingen. Bijna de helft (48 procent) van de bedrijven ervaart druk op de liquiditeit als gevolg van een slechte betalingsmoraal. Bij een betere cashflow zou 22 procent waarschijnlijk meer mensen aannemen. 39 procent van de bedrijven in de zakelijke dienstverlening geeft aan gevraagd te zijn langere betalingstermijnen te accepteren dan waar ze zich comfortabel bij voelen.

Tijd voor mentaliteitsverandering
De gevolgen van late betalingen reiken verder dan verlies van inkomen en slechte cashflow. Bedrijven geven ook aan te wachten met het aannemen van personeel. Gemiddeld denkt een kwart van de bedrijven meer personeel aan te kunnen nemen bij betere betalingscondities. Volgens Rick Terra, directeur van Intrum Justitia is het de hoogste tijd voor een mentaliteitsverandering: "Bedrijven lijden onder een slechte betalingsmoraal, maar zijn hierdoor ook gedwongen zelf laat te betalen. De urgentie van het probleem is wat ons betreft zeer hoog, want het zet de economie ook onder druk en beperkt de groei. Als we nu eens op tijd gaan betalen geven we de economie een boost en daar profiteren we allemaal van."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken