Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
25 augustus 2016
 

Vier tips om de beste mensen voor uw organisatie te vinden

 
 

Als werkgever wilt u de beste mensen in uw team. Maar hoe vindt u dat talent en hoe zorgt u ervoor dat deze mensen ook voor u willen werken? De tijden dat u als bedrijf een vacature plaatste in de krant of online en maar moest afwachten wie daarop reageerde, zijn voorbij.

"Een werkgever kan tegenwoordig zelf actief naar talent op zoek," vertelt Marcel Molenaar, country manager van LinkedIn Benelux. Met zo’n 85 procent van de Nederlandse beroepsbevolking aanwezig op het platform, vormt LinkedIn daarvoor een goed startpunt. Bovendien vindt u hier niet alleen de mensen die actief werkzoekend zijn, maar ook mensen die passief naar een baan zoeken. Molenaar geeft vier tips om de beste mensen voor uw team te vinden en aan u te binden.
 
Tip 1: Zorg dat u een sterk employer brand bouwt
Een bedrijf met een sterk employer brand, vindt en bindt talent sneller én tegen lagere kosten. Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat een populaire werkgever maar liefst tien procent minder kwijt is aan loonkosten dan bedrijven met een slechte reputatie. Dat komt vooral doordat wervingstrajecten korter duren, er minder verloop is en doordat werknemers productiever en meer gemotiveerd zijn als zij goed in hun vel zitten op de werkvloer. Bovendien zou 45 procent van de Nederlandse werknemers een baan bij een ‘great place to work’ meteen accepteren, zonder dat ze een salarisverhoging verwachten. Achttien procent zou een kleine salarisvermindering van twee procent accepteren en twaalf procent is zelfs bereid om vijf procent salaris in te leveren.

Tip 2: Bied talent kansen voor professionele ontwikkeling
Maar hoe wordt u een sterk employer brand? Daarvoor moet u weten wat talent verwacht van een werkgever. Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat Nederlands talent een baan wil met inhoud. 45 procent zoekt uitdagend werk, 39 procent wil meer professionele ontwikkeling en nog eens 28 procent verwacht toekomstperspectief en doorgroeimogelijkheden. Wilt u die ene high potential aan u binden, bied dan een op maat gesneden toekomstplan met opleidingsmogelijkheden en vaste evaluatiemomenten. Dit is voor hen interessanter dan puur salaris en functietitel.

Tip 3: Zet uw medewerkers in als merkambassadeurs
Voor een employer brand geldt: hoe zichtbaarder de menselijke kant van een organisatie, hoe populairder het merk. Voor een bedrijf is het daarom van belang om niet alleen productinformatie en vacatures online te pushen, maar juist te kijken naar frisse content die de mens achter het bedrijf laat zien. Moedig medewerkers aan om verhalen te delen. Over interessante projecten, promoties en ontwikkelingsmogelijkheden. Allemaal zaken die talent zo waardeert in een werkgever. Faciliteer dit proces en beloon dat ook. Toon oprechte interesse in uw medewerkers met bijzondere verhalen en geef aandacht. Op die manier maakt u van uw medewerkers merkambassadeurs en dus magneten voor nieuw talent.
 
Tip 4: Start met werven via referrals
Heeft u bovenstaande al goed voor elkaar, dan kunt u ervan uit gaan dat uw bedrijf een fijne werkplek is waar talent tot bloei komt. Het toepassen van werven via de referral-strategie ligt dan binnen handbereik. Tevreden medewerkers zullen graag in hun eigen netwerk op zoek gaan naar geschikte kandidaten als er een vacature vrijkomt. Voordelen? Als iemand via het netwerk van een collega binnenkomt, is het wervingstraject korter, blijft die persoon langer bij de werkgever en is iemand sneller ingewerkt omdat er vaak al ‘voorkennis’ is over het bedrijf. Een referral-programma kan u dus tijd en geld schelen.
"Deze vier tips nodigen wellicht uit om eens na te denken of uw bedrijf als employer brand alles haalt uit de middelen die u tot uw beschikking heeft om het beste talent voor een functie te vinden," geeft Molenaar aan. "Hoewel vier op de vijf professionals aangeven tevreden te zijn in hun huidige functie en bij hun huidige werkgever, staat maar liefst 81 procent wel degelijk open voor een gesprek  over een mogelijke nieuwe baan. Maak daar gebruik van!"


Bron: LinkedIn
 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 186.61 -0.43 %
Stijgers Dalers
Nedap 41.27  5.1 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Altice 8.1  -12.1 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Air france - 10.98  -4 %
Meer beurs