Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
10 augustus 2016
 

Digitaliseer uw organisatie in vijf stappen

 
 

Minder fysieke opslagruimte door te digitaliseren is voor veel bedrijven een belangrijke efficiencyslag en in de meeste gevallen een goede investering. Digitalisering heeft tal van voordelen, op voorwaarde dat het digitaliseringsproces op een slimme manier wordt aangepakt.

Toch lopen veel organisaties tijdens het digitaliseringsproces tegen veel obstakels aan zoals: het gebrek aan tijd en kennis, veiligheidsrisico’s en de kosten van het aanschaffen van apparatuur en software. Tevens ziet het management vaak niet de urgentie om de organisatie volledig te digitaliseren. Dit terwijl consumenten wereldwijd digitalisering omarmen, denk hierbij aan de sharing economy, on-demand dienstverlening en personalisatie. Momenteel is er geen enkele sector immuun voor de groeiende behoefte aan digitale transformatie. Kodak Alaris geeft daarom vijf belangrijke stappen om digitaliseren als organisatie zo goed mogelijk aan te pakken:
 
 

  • Maak een duidelijk plan
  • In het plan moet naar voren komen wat u wilt bereiken met digitaal werken, welke werkprocessen u wilt digitaliseren en automatiseren en met wie u de bestanden digitaal wilt delen. In het plan moet ook naar voren komen hoe het ervoor staat met de (digitale) documenthuishouding. Er moet vastgesteld worden welke documenten er zijn binnen de organisatie en welke wel of niet digitaal verwerkt moeten worden. Zodra dit helder is kunt u verder gaan met de processen en het kiezen van de juiste software en hardware.
     
  • Ken de wetgeving
  • Voordat het digitalisatieproces van start gaat, moet een organisatie zich verdiepen in de wetgeving rondom digitale documenten. Neem als voorbeeld de bewaarplicht, deze verplicht elke organisatie de notariële documenten en financiële jaarverslagen fysiek te bewaren. Een ander voorbeeld is de bewijskracht van een scan van een document, deze is niet zo groot als die van het originele document. Dit betekent dat u belangrijke documenten kunt digitaliseren, maar deze daarnaast ook op papier moet behouden.
     
  • Beschrijf de aard van de documenten
  • Zodra u in kaart hebt wat het de verwachtingen zijn en hoe het staat met de wetgeving, moet de aard van de documenten bepaald worden. U  hebt bijvoorbeeld financiële documenten, vertrouwelijke bedrijfsinformatie en personeelsinformatie. Een gedetailleerde lijst van de documenten in een organisatie geeft weer welke wel of niet gedigitaliseerd moeten worden en helpt bij de budgettering van het project. Verder geeft dit goed weer wat de grote van het project is.
     
  • Schaf de juiste systemen, software en hardware aan
  • De volgende stap is het aanschaffen van de juiste software, hardware en apparaten. Er zijn twee oplossingen voor het beheren en bewaren van gedigitaliseerde documenten, RMA en DMS. RMA is een oplossing voor niet-wijzigbare bewijsstukken, terwijl DMS wijzigingen van digitale documenten toestaat. Daarnaast is het aan te raden om Optical Character Recognition software aan te schaffen die de opmaak en belangrijkste data van documenten herkent en ze automatisch opslaat op de juiste plek. Deze software wordt aangesloten op een scanner, het belangrijkste apparaat tijdens het digitalisatieproces. Belangrijk is om een scanner aan te schaffen die past bij de hoeveelheid documenten. U kunt grofweg kiezen tussen vier types; een multifunctional printer (MFP), een flatbed scanner of een dedicated desktop scanner.
     
  • Digitaliseren
  • Indien de voorgaande stappen zijn gevolgd, dan is het digitalisatieproces zelf een relatief eenvoudige en routinematige operatie. Zorg ervoor dat alle documenten zijn voorzien van herkenbare data en dat u een scanner hebt die de hoeveelheid documenten aankan. Een laatste tip: houd bij het scannen rekening met de doelstellingen die in het begin van het project zijn opgesteld.
    Na het digitalisatieproces kan de organisatie een evaluatie doen, zo kan vastgesteld worden of de vooropgestelde doelen behaald zijn. Een geheel gedigitaliseerde organisatie betekent niet alleen efficiënter werken, maar ook een opgeschoond kantoor, minder verlies van documenten en tijdsbesparing.

     
    Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

     

    Gerelateerde nieuwsitems

     
     
    Reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    Reageren

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
    code te wijzigen.
    Meer dan 100 checklists
    Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
    Managersonline.nl
    Het internetmagazine voor directeuren en managers
    BOEKENNIEUWS
    De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
    - de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
    - het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
    - een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
    - je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
    Lees verderMeer boeken