Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
14 juni 2016
 

Starten met Adwords? Tien tips om goed te beginnen!

 
 

Google Adwords is een geweldig hulpmiddel om online reclame te maken voor een bedrijf en om bekendheid te krijgen. Wanneer u nog nooit met Adwords gewerkt hebt is het echter niet eenvoudig. Waar moet u immers beginnen?

 Hieronder geeft Wesley Zantinge Google Adwords Specialist van GMU.online tien praktische tips om een goede start te maken met Google Adwords.

1. Voer een zoektermenonderzoek uit
De basis van uw campagne wordt gelegd met het uitvoeren van een secuur handmatig zoektermenonderzoek. Gebruik hiervoor de Keyword Planner van Google. Kom erachter welke zoektermen uw doelgroep gebruikt en maak hiervoor campagnes aan. Probeer ook te achterhalen op welke longtail zoektermen men zoekt.

2. Meet alles door met Adwords en Analytics
Zowel Google Adwords als Google Analytics hebben de mogelijkheid door te meten welke resultaten u behaalt met uw zoektermen. Hierdoor hebt u een gemakkelijk overzicht met de resultaten van uw campagne, zodat u meteen kunt zien wat wel en niet goed werkt. Hiermee kunt u uw campagne dus optimaliseren en verbeteren, zodat u veel efficiënter adverteert. Maak altijd meteen de koppeling tussen Adwords & Analytics zodat alles correct wordt doorgemeten en zorg altijd voor een conversietracking script op de webshop of website zodat conversies (verkopen) gekoppeld kunnen worden aan een zoekwoord.

3. Gebruik de juiste bestemmingspagina’s
Gebruik maken van de juiste bestemmingspagina’s is essentieel wanneer u wilt starten met Google Adwords. Zantinge: "Het is erg prettig wanneer veel potentiële klanten op uw advertentie klikken. Komen ze echter op een pagina die voor hen niet optimaal is omdat ze niet precies vinden wat ze zoeken, dan zullen ze niet verder klikken en geen aankopen doen. U betaalt dan wel voor de eerste klik naar uw pagina, maar u verdient geen geld aan de potentiële klant." 

4. Maak gebruik van uitsluitingszoekwoorden
In Google Adwords vindt u de mogelijkheid bepaalde zoektermen uit te sluiten, waardoor uw advertentie bij deze zoektermen niet wordt vertoond. Dit kunt u toepassen bij zoektermen waarvan u weet dat ze geen potentiële kopers aantrekken. Zo zal iemand die zoekt op ‘gratis download’ uw product niet kopen, dus zal het vertonen van deze advertentie u alleen geld kosten. U kunt dus bepaalde woorden uitsluiten, waardoor u geld bespaart tijdens uw campagne. Denk ook aan het toevoegen van termen zoals tweedehands, gebruikt, 2ehands, etc. wanneer u alleen maar nieuwe producten verkoopt.

5. s voor longtail zoektermen
Longtail zoektermen zijn voordeliger voor uw reclamecampagne. Zantinge: "Hoe meer zoektermen men gebruikt, hoe specifieker de zoeker naar een speciaal item op zoek is. Zoekt iemand op ‘vakantie buitenland’, dan is hij zich nog heel breed aan het oriënteren en zal hij dus minder snel ingaan op uw aanbod. Zoekt iemand specifiek met meerdere zoektermen met bijvoorbeeld de merknaam van het product erbij, dan weet hij al wat hij wil. De kans is dan veel groter dat hij ook werkelijk iets bij u gaat kopen als uw advertentie hoog scoort."
 
6. Zorg voor een goede kwaliteitsscore
Hoe beter de kwaliteitsscore, hoe minder u betaalt voor een betere positie en hoe groter de kans dat potentiële klanten u vinden. De kwaliteitsscore wordt onder andere bepaalt door het aantal klanten dat uw advertentie ziet én erop klikt. Scoort uw advertentie heel hoog in Google en zien veel zoekers de advertentie staan, maar klikken weinig mensen op de link, dan wordt de kwaliteitsscore lager omdat uw advertentie blijkbaar niet goed past bij de zoekterm waarop gezocht is. Zorg dus dat u pakkende advertentieteksten schrijft. De Adwords advertentie tekst dient sterk gerelateerd te zijn aan de gekoppelde zoekwoorden. In het ideale geval maakt u voor iedere zoekwoorden groep van maximaal vijf zoekwoorden een opzichzelfstaande advertentie.

7. Maak gebruik van highlight extensies
Highlight extensies zijn al enkele jaren bekend, maar worden nog weinig gebruikt. Toch kunnen ze volgens Zantinge goed helpen bij een campagne: "Wanneer een klant zoekt op een product, zien ze direct onder uw advertentie een aantal voordelen van uw bedrijf. Hierdoor zullen ze sneller op uw advertentie klikken, zonder dat het u ruimte ín de advertentie kost. Bovendien gaat het aantal sales duidelijk omhoog wanneer u gebruik maakt van deze extra extensies." Een voorbeeld van pakkende highlight extensies is "100% Diervriendelijk · Product Beoordeling 9.3 · 100% Natuurvriendelijk"

8. Google Shopping is uw beste vriend
Wanneer iemand zoekt op een zoekterm waarop veel wordt verkocht, krijgt hij of zij de mogelijkheid om op Google Shopping te klikken. Hier staan de belangrijkste webshops waar de gezochte producten worden verkocht. Wanneer u zorgt dat u in Google Shopping hoog scoort, zal dit het aantal sales drastisch omhoog brengen. Tenslotte zijn mensen die Google Shopping gebruiken al zo ver dat ze daadwerkelijk iets willen gaan kopen en zoeken ze alleen nog de beste plaats en laagste prijs of de shop met de beste reviews.

9. Test verschillende advertentiepositiesBij het starten met Adwords kunt u verschillende advertentieposities uitproberen. Hierdoor kunt u de optimale positie vinden voor uw reclametekst. Het is niet per se zo dat de hoogste plaats ook het meest oplevert, aangezien de hoogste plaats ook meer geld kost. Zoek een goede balans tussen de kosten en de baten van uw advertentieposities.

10. Test minimaal vier verschillende advertenties
Zoals u zoekwoorden onderzoekt voordat u een advertentie plaatst, zo is het ook verstandig meerdere advertenties te testen. Zantinge: "Niet elke advertentie scoort even goed en haalt dezelfde resultaten. U zult al snel merken dat advertenties die in uw ogen min of meer vergelijkbaar zijn, heel verschillende resultaten kunnen behalen. Daarom is het verstandig minimaal vier advertenties per zoekterm op te stellen en deze uit te testen. Adwords vertelt u welke advertentie het beste werkt, zodat u de slechter scorende advertenties kunt verwijderen voordat ze u te veel geld kosten."
 
Orientatie
Bij het starten met Google Adwords doet u er verstandig aan u eerst goed te oriënteren op wat u wilt bereiken en hoeveel dit mag kosten. Zeker tips voor Google Adwords zijn dan praktisch, aangezien deze u veel fouten (en daarmee geld) kunnen besparen en kunnen leiden tot een efficiëntere campagne. In ieder geval zullen deze tien tips u een eind op weg helpen richting een effectieve, goedkope en doeltreffende reclamecampagne voor uw bedrijf.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 186.61 -0.43 %
Stijgers Dalers
Nedap 41.27  5.1 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Altice 8.1  -12.1 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Air france - 10.98  -4 %
Meer beurs