Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
27 november 2015
 

Black Friday en Cyber Monday 2015: 14,6 procent omzetgroei verwacht

 
 

Het uit de Verenigde Staten (VS) overgewaaide fenomeen Black Friday en Cyber Monday krijgt in Nederland steeds meer voet aan de grond.

Dit jaar is het uitverkoopweekend, dat aankomend weekend plaatsvindt, naar verwachting goed voor een online omzet van 102 miljoen euro. Dat is een stijging van 14,6 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van ActiePagina.nl in samenwerking met Centre for Retail Research (CRR).
 
Kerstinkopen van start
Het weekend na Thanksgiving is in de VS van origine hét moment om de kerstinkopen te starten. Consumenten kunnen op Black Friday zowel via online als offline retailers profiteren van hoge kortingen en aanbiedingen. Het uitverkoopweekend eindigt met Cyber Monday, de Amerikaanse term voor de drukste dag van het jaar voor webwinkels. Op Cyber Monday worden er voornamelijk aankopen gedaan in categorieën zoals kleding, speelgoed en elektronica.
 
Sinterklaasaankopen
Iwan Mouton, partner manager bij ActiePagina.nl stelt: "Het zijn met name van origine Amerikaanse bedrijven die Black Friday aanhangen, maar met het oog op de sinterklaasinkopen van Nederlanders zouden bedrijven serieus moeten overwegen bij dit fenomeen aan te haken en zo een extra graantje mee te pikken. Zeker nu dit jaar het uitverkoopweekend zo vroeg valt, is er volop gelegenheid om ervoor te zorgen dat consumenten hun feestdagenaankopen op tijd in huis halen."
 
Grootste online omzet op Cyber Monday
De online omzet is op Cyber Monday traditiegetrouw groter dan op Black Friday. Ook in Nederland is deze opmaat in de cijfers duidelijk te zien. Daar waar Black Friday goed is voor een online omzet van 31 miljoen euro, is de omzet op Cyber Monday naar verwachting 45 miljoen. In het tussenliggende weekend draaien webwinkeliers zo’n 26 miljoen euro extra.
Ook in andere Europese landen buiten de VS winnen de dagen aan populariteit. In het Verenigd Koninkrijk is het uitverkoopweekend sinds vier jaar echt ingeburgerd en dit jaar zullen de verkopen op Black Friday voor het eerst voor meer dan een miljard euro omzet zorgen. Gekeken naar de omzet in de periode van Black Friday tot en met Cyber Monday staat Nederland echter nog in de schaduw van landen zoals de VS (ruim 5,4 miljard euro) of buurland Duitsland (924 miljoen euro). Het laat echter wel zien dat de dagen veel potentie hebben voor Nederlandse retail.
 
Feestdagenbudget
Mouton vult aan: "Gekeken naar de wereldwijde online omzet tijdens het uitverkoopweekend is Nederland nog een relatief kleine speler. Toch laat de verwachte omzetstijging van 14,6 procent zien dat Nederlandse retailers steeds meer inspelen op het Amerikaanse fenomeen. Daarnaast is de toenemende populariteit van deze eindejaarskortingen een teken voor retailers dat er interesse is van besparingsgerichte consumenten om het meeste uit hun feestdagenbudget te willen halen. Om deze consumenten succesvol aan zich te binden, moeten retailers hen overtuigen met aantrekkelijke en bovenal consistente aanbiedingen en prijzen op alle kanalen."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 186.61 -0.43 %
Stijgers Dalers
Nedap 41.27  5.1 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Altice 8.1  -12.1 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Air france - 10.98  -4 %
Meer beurs