Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
9 september 2015
 

Lekkage in uw huurpand, wie is verantwoordelijk?

 
 

Het huren van een bedrijfspand is in sommige gevallen een betere optie voor ondernemers dan kopen.

U hoeft namelijk niet direct een groot bedrag te investeren (handig voor start-ups!), u hebt niet te maken met de fluctuerende prijzen van onroerend goed, u bent flexibeler, vooral kleinere ruimtes zijn vaker te huur dan te koop en een gedeelte van het onderhoud dient door de verhuurder uitgevoerd te worden. Dit laatste levert nog wel eens problemen op tussen huurders en verhuurders, doordat bij de partijen niet duidelijk is wie er verantwoordelijk is.
 
Oplossen van een gebrek door de verhuurder
Onder het onderhoud valt ook het oplossen van lekkage, dat zowel in de leidingen als op het dak kan ontstaan. Vervelend genoeg natuurlijk, zeker als er ook meubilair in het pand, bedrijfsapparatuur of voorraad schade heeft geleden. Patrick Stork van Loodgieters Tilburg geeft uitleg over wie er verantwoordelijk is in het geval van lekkage. "Als u een bedrijfspand huurt en dit voldoet niet aan hetgeen bij het afsluiten van de huurovereenkomst is afgesloten, dan is er sprake van een gebrek. Dit kan binnenin het pand bijvoorbeeld betrekking hebben op afvoerputten of –sifons. Op het dak is er sprake van een gebrek als er lekkage is door het niet tijdig vervangen of onderhouden van dakbedekking, dakdoorvoer, goten, afvoeren, een dakluik of dakpannen na normale slijtage of na een storm. Een gebrek hieraan dient door de verhuurder opgelost te worden." Ook geeft Stork nog aan dat als het gebrek niet opgelost kan worden of dit teveel geld zou gaan kosten de verhuurder het niet op hoeft te lossen, maar de huurder wel het recht heeft een huurvermindering te vragen.
 
Onderhoudsplichten van huurders
Stork legt uit dat de huurders echter ook plichten hebben. "Naast gebreken zijn er ook zoiets als kleine herstellingen en gebreken die ontstaan zijn door de huurder. Gebreken die ontstaan zijn door de huurder moeten uiteraard ook door deze partij worden opgelost. Bij kleine herstellingen moet men denken aan bijvoorbeeld het ontstoppen van en onderhoud aan wastafels en gootstenen en het plaatsen van kettingen en afvoerpluggen. Voor wat betreft het dak is de huurder wel verplicht de goten en afvoeropeningen schoon te maken en te houden."

 
Doorsturen »  3 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Henk - AKC Loodgieter  |   | 
9-09-2015
 | 
12:35 uur
Wat betreft ontstekingen krijg ik nog steeds regelmatig de vraag of ik de factuur naar de verhuurder wil sturen. Dat verbaasd mij echt. Als de verhuurder de verstoppingen betaalt dan sturen zij zelf een loodgieter langs. Maar als je als huurder zelf een loodgieter belt dan zul je moeten betalen.
J. Zandvliet  |   | 
10-09-2015
 | 
10:36 uur
Heel mooi allemaal......Veel zaken moet je voor de streep goed regelen.
Als je een pand/woning gaat huren laat deze dan ook door een onafhankelijke inspecteur nakijken. Gebreken zijn gelijk bekend maar ook de ''gebreken'' wat nog niet een gebrek is. Of maak zelf een startopnamerapport met foto's.
Correct  |   | 
10-09-2015
 | 
11:21 uur
Er is bij ons een situatie ontstaan dat wij voor de nalatigheid van onze huurder de lekkage voor onze rekening is.Huurder sluit deur naar achtjaar, in het contract is afgesproken tienjaar,alles komt voor de rechter,het gaat slecht met het andere bedrijf wat hij inmiddels ook huurt,eigen woning twee bedrijven huren en, hij komt met alles weg wij hebben een schadepost die is ontstaan door, gedeeltelijke huurschuld lekkage en energie nota's
niet betaald dit is de rechtstaat in Nederland.groet

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken