Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Scherpe focus op prijs beperkt herstel retailsector

5 december 2014 - De volumes in de detailhandel tonen in 2014 tot nu toe een licht herstel, na zes jaar van daling. ABN AMRO verwacht dat het volume in de sector als geheel dit jaar ongeveer 0,75 procent hoger is dan een jaar geleden. Het lijkt erop dat dit bescheiden herstel zich in december zal doorzetten.

Zo zeggen bijnazes op de tien consumenten van plan te zijn in december ongeveer evenveel te besteden als vorig jaar. Ook is 71 procent van plan een bedrag tot 200 euro te besteden aan de feestdagen. ABN AMRO verwacht dan ook dat de decemberaankopen niet teleurstellen. Deze zullen in vergelijking met 2013 een volumegroei kennen. Wel zegt veruit de meeste consumenten hierbij extra te letten op aanbiedingen. 55 procent zegt er bewust voor te kiezen juist in de uitverkoop aankopen te doen in december.

‘Race to the bottom’ vermindert decemberbonus
De uitverkoop minnende consument kan zijn hart ophalen. De retailsector grijpt nog steeds naar het prijsinstrument om klanten te lokken. ABN AMRO benadrukt dat dit negatief kan uitpakken voor het prille herstel in de sector. Zij wijst op het risico dat deze prijsfocus kan uitmonden in een ‘race to the bottom’ die alleen maar marge kost. Dit is al langer zichtbaar bij kledingzaken, waar salesperiodes steeds langer duren en kortingspercentages almaar hoger worden. Terwijl vroeger de uitverkoop pas na de feestdagen begon, is dit nu al vroeg in december. De extra omzet die december traditioneel brengt, staat mede hierdoor ook onder druk. Deze effecten beperken zich niet tot de feestmaand. Ook in de rest van het jaar wordt op prijs ingeleverd.
 
Te grote prijsfocus is niet houdbaar en staat herstel in de weg
Hoewel lagere prijzen voor individuele retailers tot extra volume kunnen leiden, is de huidige prijsspiraal contraproductief. Als de hele sector immers op prijs focust, verdwijnt het onderscheidende kenmerk hiervan. Helaas wordt het voor individuele retailers moeilijk om hieraan te ontkomen. De kans is namelijk groot dat dit zal leiden tot vraaguitval en een daarmee samenhangende volumedaling. Juist nu volumes zich voor het eerst sinds jaren beginnen te herstellen en er nog steeds sprake is van overcapaciteit is een verdere volumedaling niet gewenst. Op de korte termijn zorgt de prijsdruk er echter ook voor dat het herstel dat zichtbaar is in de detailhandelsvolumes nog niet terug is te zien in de omzetstatistieken. ABN AMRO vindt de aanhoudende focus op prijs dan ook zorgwekkend, omdat de retailsector zichzelf hiermee uitholt.
 
De volledige Sectorupdate Retail is hier te downloaden.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.