Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Meer rendement door samenwerking

25 juli 2014 - Samenwerken is de belangrijkste sleutel tot succes en meer rendement, in alle markten. Mensen die gemotiveerd samenwerken richting hetzelfde doel presteren beter dan collega's en concurrenten die het alleen denken te kunnen.

Dat zie je in diverse industrieën, in de bouw en ook de sport. In de toekomst gaan niet alleen mensen en bedrijven meer samenwerken, maar ook intelligente producten en systemen. Dit stelt Theo Verbruggen, Director Technical Sales Simulia Benelux & GEO Leader bij Dassault Systemes Benelux.
 
Samenwerken wordt gemakkelijker
Verbruggen: "Samenwerken zit al vanaf het ontstaan van de mens in onze genen. Vroeger zorgde een groep mensen samen voor een veilige leefomgeving en voedsel. Ook nu voelen mensen zich het prettigst bij familie, vrienden en vertrouwde collega's. Door industriële revoluties en toenemende welvaart is er echter ook een periode van individualisering geweest, waarin mensen en bedrijven meer vrijheden kregen om eigen talenten te ontwikkelen. Met die vrijheden is niets mis, alleen moeten we nooit vergeten dat je samen meer bereikt. Door de synergie tussen talenten, complementaire business, geïntegreerde processen en menselijke groepseffecten. Het Nederlands elftal liet het tijdens het afgelopen WK ook al zien. Van elkaar leren, elkaar respecteren en er samen voor gaan, levert succes en meer rendement op. Zeker in vergelijking met de invloed van sterallures op eerdere toernooien. De laatste jaren is samenwerken door ICT-technologie veel makkelijker geworden. We kunnen nu namelijk met iedereen die toegang heeft tot Internet, altijd en overal communiceren en online samenwerken. Alleen moeten we er nog wel in slagen om die ICT-technologie effectief te implementeren en te gebruiken. Oude gewoontes, processen, systemen en terughoudendheid tegen openheid, zijn de belangrijkste hindernissen die mensen en bedrijven daarbij moeten overwinnen."
 
Klanten betrekken bij productontwikkeling
Verbruggen: "Door twee crisissen in de 21ste eeuw is onze wereld onomkeerbaar aan het veranderen. Ook daarom is het noodzakelijk dat mensen en bedrijven actiever gaan samenwerken. Beginnend bij klanten, omdat het bestaansrecht van zakendoen altijd zal blijven bestaan uit toegevoegde waarde creëren. Wie kan de behoefte en wensen op dat gebied beter verwoorden dan de bestaande en toekomstige klanten. Betrek hen daarom zo vroeg mogelijk bij productontwikkelingsprojecten. Daarvoor moet men wel eerder in het proces meer openheid van zaken geven. Het alternatief is echter dat R&D-afdelingen geavanceerde producten en diensten ontwikkelen, waar onvoldoende behoefte aan is. Omdat klanten vooral geïnteresseerd zijn in 'what's in it for me', moeten productideeën en -concepten zo levensecht mogelijk in de toekomstige gebruiksomgeving worden gepresenteerd. Dat kan alleen maar in 3D, 2D-projecties en tekeningen zijn tenslotte ooit bedacht door gebrek aan 3D-tools. In 3D is het mogelijk om klanten producten op ware grootte te laten ervaren, maar ook gebouwen en andere creaties. Wanneer dat in de cloud wordt georganiseerd zijn de intellectuele eigendommen en andere rechten goed te beschermen. Vooral in de automobiel- en vliegtuigindustrieën, maar ook in de hightechsector worden op deze manier namelijk al veel klanten bij innovatieprojecten betrokken."
 
Digitale ketenintegratie
Als een product of dienst is uitontwikkeld, moet het zo snel mogelijk op de markt worden gebracht om alle kosten terug te verdienen en zoveel mogelijk rendement te realiseren, stelt Verbruggen. "Door ook systemen en producten automatisch te laten samenwerken, komen we op het terrein dat 'Internet of Things' (IoT) wordt genoemd. Wie even terugdenkt aan de ontwikkeling van het Internet in de afgelopen 30 jaar, hoeft geen visionair te zijn om te bedenken wat het IoT voor kansen biedt. De Duitse regering is daar het duidelijkst over, met haar in 2012 ingezette Industrie 4.0-beleid. In Nederland is dit voorjaar een vergelijkbaar initiatief gestart onder de noemer Smart Industry. Dat zijn geen routes voor het ontwikkelen van nieuwe technologieën, maar plannen om bestaande technologieën te integreren. Door mensen, producten en machines met elkaar te verbinden ontstaat namelijk een industrie die sneller en met minder fouten kan inspelen op de huidige en toekomstige klantvragen. Mensen die moeite hebben om zich dit voor te stellen, moeten even denken aan traceersystemen van goederen. Door producten te scannen en tijdens hun transport te volgen, hebben alle betrokkenen op elk moment inzicht in de procesvoortgang. Verder maken koppelingen van producten en machines veel menselijke controles en het beantwoorden van vragen overbodig, wat leidt tot kostenbesparingen en uiteindelijk dus meer rendement."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.