Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
30 april 2014
 

Lagere beloning weinig invloed op betrokkenheid en bevlogenheid

 
 

Veel werknemers in Nederland voelen zich ondergewaardeerd door hun werkgever en zijn niet blij met hun salaris.

Zelfs in deze tijd, wanneer het hebben van een baan op zich al een kostbaar bezit is, beoordelen medewerkers de waardering die uit hun beloning spreekt met een diepe onvoldoende, namelijk een 4,6. Hoe is dit lage cijfer mogelijk met de hoogste werkeloosheidscijfers in jaren?

Gedaalde inkomsten en hogere werkdruk
Aan het woord is Guido Heezen, directeur van Effectory. "Beloning is een onderwerp dat zowel werkgevers als werknemers bijzonder aan het hart gaat. Net zoals voetbal en politiek eeuwige punten van discussie zijn, is de hoogte of laagte van het salaris dat ook. In een economisch zwakkere tijd verwacht je in principe meer dankbaarheid van medewerkers die hun baan behouden hebben. Dat is er ook wel, maar er speelt nog iets anders. In veel huishoudens is de financiele situatie een stuk krapper geworden dan een aantal jaren geleden, bijvoorbeeld doordat het inkomen van een partner is weggevallen en bestaande lonen bevroren zijn, terwijl de lasten gelijk zijn gebleven. Tel daarbij op dat er in veel organisatie ontslagen zijn gevallen, waardoor de overgebleven medewerkers extra hard gewerkt hebben. Een hogere werkdruk maar een krappere financiele situatie. Die combinatie verklaart dit lage rapportcijfer en het gevoel dat waardering ontbreekt." 

Nauwelijks invloed op betrokkenheid en bevlogenheid
"Uit onze ervaring blijkt opvallend genoeg dat beloning echter maar in beperkte mate bepaalt hoe bevlogen, betrokken en tevreden medewerkers zijn," vervolgt Heezen. "Salaris scoort altijd aan de lage kant. Medewerkers baseren hun beeld van hun werkgever op basis van diverse aspecten, zoals de inhoud van de werkzaamheden, de collega's, ontwikkelingsmogelijkheden, contact met de leidinggevende en de werkdruk. Beloning hoort hier ook bij. En hoewel iedereen salaris ontzettend belangrijk vindt, blijkt uit onze onderzoeken keer op keer dat het toch een geringe invloed heeft op het algehele welbevinden van de medewerker."

Redelijke, transparante beloning
Hoe kan een werkgever dan uiteindelijk het beste met beloning omgaan om te zorgen dat medewerkers zich gewaardeerd voelen? "Het klinkt simpel, maar normaal belonen is toch het beste," aldus Heezen. "De salarissen drastisch omhoog gooien kan geen enkele werkgever zich nu permitteren en uiteindelijk zet dit voor de medewerkers en de organisatie geen zoden aan de dijk. Kies in plaats daarvan voor een redelijke en marktconforme vergoeding. Een beloning die transparant wordt vastgesteld en persoonlijk wordt toegelicht. De salarissen van de medewerkers zou u bij wijze van spreken openlijk op een prikbord moeten kunnen hangen, zonder dat dit een golf van verontwaardiging veroorzaakt. Dan zijn de zaken namelijk in verhouding en bent u als werkgever goed bezig. Het onderscheid voor uw medewerkers moet u als werkgever maken op andere zaken zoals werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, ontwikkelingsmogelijkheden, collega's of werksfeer. Dat zorgt voor goed werkgeverschap. Een correcte beloning is een voorwaarde. Als die eenmaal eerlijk is vastgesteld, kunt u zich als organisatie richten op de zaken die écht het verschil maken voor de bevlogenheid van uw medewerkers." 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken