Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
21 januari 2014
 

‘Webwinkels zetten big data niet goed in’

 
 

Online retailers zijn nog te weinig bedreven in het gebruik van big data om hun bedrijfsresultaten te verbeteren. Gegevens van klanten worden wel verzameld, maar vaak niet gestructureerd of gevalideerd om de waarde van een webshop of merk te verhogen.

Dat concludeert DDMCA, dat inzichten over de online retailmarkt zal delen tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Het gebrek aan effectieve inzet van big data maakt dat veel lokale spelers het moeilijk hebben tussen het grove geweld van buitenlandse webshops als Zalando en Spartoo. Die partijen ontvingen de afgelopen jaren miljoenen aan groeikapitaal van verschillende investeringsmaatschappijen en konden daardoor agressieve marketingstrategieën voeren.

Lokale helden
Kapitaalinjecties zijn echter ook bereikbaar voor lokale helden, bepleit DDMCA-directeur Denis Doeland. Zo werd danceorganisator ID&T – een van de eerste Nederlandse entertainmentbedrijven met een sterke focus op online verkoop – eind 2013 overgenomen door het Amerikaanse investeringsfonds SFX Entertainment. Het bedrag dat voor ID&T werd neergeteld,  130 miljoen dollar, is volgens Doeland deels gebaseerd op de gevalideerde data van danceliefhebbers.
Online retailers in bijvoorbeeld de modebranche zouden daarom kunnen leren van de entertainmentindustrie, die de afgelopen jaren grote stappen gezet heeft rondom het in kaart brengen van fans en concertbezoekers op basis van big data. "Met name in de dancewereld gaan de ontwikkelingen hard. De nieuwe generatie dj’s, vaak geboren rond 1990, is heer en meester op social media. Hardwell en Nicky Romero weten op die kanalen een community op te bouwen, hun fans in beeld te krijgen en zo hun kaartverkoop enorm te stimuleren. Dat stuwt hun marktwaarde steeds verder omhoog."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken