Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Ondernemers niet tevreden over hun accountant

22 april 2013 - Uit een recent onderzoek door BeKnowledged blijkt, dat ondernemers niet tevreden zijn over hun accountant. 73 procent van de ondervraagde ondernemers geeft aan niet of nauwelijks op de hoogte te zijn van het werk dat de accountant jaarlijks uitvoert.

Ondernemers hebben vaak geen notie van de inhoud en omvang van het accountantswerk en kunnen moeilijk beoordelen of het geleverde werk überhaupt tegen een correcte prijs wordt uitgevoerd. Het onderzoek toont aan dat ondernemers onvoldoende door hun accountant worden betrokken tijdens de accountantscontrole. Met name het door de accountant beoordelen van bedrijfsrisico’s en de kwaliteit van de interne bedrijfsvoering is een activiteit waarbij de klant onvoldoende wordt ‘ondervraagd’. Minder ervaren medewerkers maken hierbij gebruik van (standaard) controleprogramma’s. Deze programma’s identificeren niet de echte ‘business risks’ aldus de ondervraagden. Ondernemers ervaren op dit terrein teveel standaardisatie, een gebrekkige kwaliteit en weinig verdieping bij hun accountant. 

Gebrek aan senioriteit
Ondernemers ervaren daarnaast een gebrek aan senioriteit binnen het controleteam om daadwerkelijk de essentie van de bedrijfsvoering (en het ondernemerschap) scherp te krijgen. Eén van de oorzaken is het almaar lagere controlebudget in combinatie met een jaarlijkse tariefstijging. Dit betekent dat per saldo minder uren worden besteed voor uitvoering van de opdracht met inzet van verhoudingsgewijs veel junior-medewerkers. Op de vraag of ondernemers zich zorgen maken over de kwaliteit van de accountantscontrole, antwoorden 64 procent van de ondernemers bevestigend. Accountants wekken de indruk minder adequaat te anticiperen op de snel veranderende marktomstandigheden waarmee de onderneming wordt geconfronteerd. Daarnaast kunnen zij de risico-impact van nieuwe (onconventionele) business modellen moeilijk inschatten en wordt er teveel ‘gestaard’ naar de jaarrekeningcijfers zonder daarbij een relatie te leggen met heden, toekomst en de kansen voor de onderneming. 

Gebrekkige communicatie
Uit het onderzoek blijkt dat de accountant gebrekkig communiceert en onvoldoende adviseert over de inhoud van zijn bevindingen. Veel bevindingen hebben het karakter van zogenaamde ‘roll-forward issues’ hetgeen inhoudt dat van jaar tot jaar dezelfde bevindingen ter tafel komen zonder oplossingsrichting voor de ondernemer. Dit laatste kan de deugdelijke grondslag en kritische instelling van de accountant ondermijnen. 86 procent van de ondernemers ervaart de accountantsverklaring als een ‘commodity’ in plaats van ‘value-for-money’. Op de vraag of ondernemers hun accountant als geschikte adviseur zien, geeft ruim 77 procent van de ondervraagden aan de accountant minder als geschikte adviseur te zien. Belangrijke redenen hiervoor zijn een gebrekkig inlevingsvermogen, lage sensitiviteit voor ondernemerschap en een beperkte kennis van de bedrijfssector waarin de onderneming actief is. Ook een ondermaatse kennisborging wordt hierbij opgemerkt. Tot slot, er wordt over de jaarlijkse vergoeding met de accountant regelmatig onderhandeld, maar ondernemers geven aan niet altijd over de expertise te beschikken om een lager tarief af te dwingen.

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Adriana van Schalken...

23-04-2013 07:21  |  

Deze ontevredenheid zal altijd blijven, wanneer bedrijven niet worden betrokken bij het proces. Vaak hebben bedrijven zelf te weinig kennis in huis om de boekhouding zelf in orde te maken, en zullen ze het wel moeten uitbesteden. Belangrijk dus om hier iets aan te doen, er zijn namelijk weinig alternatieven.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.