Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Checklists
Door: Redactie Brisk Magazine

Checklist: Zieke werknemer

Hoe gaat u om met ziek personeel?

Zieke werknemers kunnen u behoorlijk in de problemen brengen. Werkrelaties die jaren perfect waren, kunnen ineens veranderen in pure nachtmerries. De reden is simpel: de wet verplicht u een zieke werknemer twee jaar lang loon door te betalen.

De oorzaak van de ziekte speelt geen enkele rol, al is die het directe gevolg van een gevaarlijke sport. Alleen als u kunt bewijzen dat de werknemer opzettelijk probeerde arbeidsongeschikt te worden, komt u misschien onder uw betalings- en andere verplichtingen uit. Zo niet, dan zult er alles aan moeten doen om uw werknemer terug op de werkvloer te krijgen. 

Verplichtingen werkgever 
Naast het doorbetalen van loon (100 procent in het eerste jaar, 70 procent in het tweede), bent u verplicht om:
- maatregelen te treffen en voorschriften te geven die in redelijkheid nodig zijn om de werknemer in staat te stellen de eigen of andere passende arbeid te verrichten in uw bedrijf of in dat van een andere werkgever, en
- in overleg met de werknemer een plan van aanpak op te stellen gericht op reïntegratie.
Doet u dit niet, dan kan het UWV u verplichten het loon nog langer dan twee jaar door te betalen! 
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:
E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken