Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Lyonheart K: de E-type te boven

21 februari 2012 - De door velen als beeldschoon ervaren Jaguar C-X16 krijgt ineens concurrentie uit een onverwachte hoek. Ook uit Groot-Brittannië en een nieuw opgestaan automerk is Lyonheart Cars Ltd. En de K is hun eerste creatie. Mooi hè!

Het is begrijpelijk als Jaguar licht ontstemd zou zijn over het feit een ander automerk aan de haal gaat met het bejubelde ontwerp van de E-type. Aan de andere kant moet het een eer zijn dat de iconische Jaguar een warm hart wordt toegedragen. Bovendien dient de basis van de Lyonheart K een XKR te zijn, dus plukt Jaguar zowaar de vruchten van iedere K die er wordt verkocht. Echter de vraag is hoeveel Lyonheart Cars van de K aan de man weet te brengen. Met een vanafprijs van 495.000 euro exclusief is de K allesbehalve een koopje.



Retro
Ondanks de torenhoge vraagprijs weerhield het Lyonheart niet de orderboeken voor de eerste 50 exemplaren alvast te openen. Zodra de eerste bestelling is genoteerd begint de bouw in het Britse Coventry. Een Jaguar XKR zal dan geheel met de hand worden transformeren tot deze moderne interpretatie van de vroegere E-type. Verantwoordelijk voor de retrosportwagen zijn Robert Palm en Bo Zolland. Op fabuleuze wijze wisten de beide heren de E-type van weleer in een modern jasje te steken zonder de klassieke lijnen teniet te doen. In het interieur al net zo’n fraaie mix van klassieke en hedendaagse stijlkenmerken, met veel aluminium, hout en chroom. Wonderschoon is de Lyonheart K.



Begrensd 
Met Jaguar’s sterkste sportcoupé als donorauto is het niet verrassend dat de K ook over een gezonde dosis kracht beschikt. Sterker nog, Lyonheart heeft de V8-Supercharged vrijwel ongemoeid gelaten. Dat betekent dus een vermogen van 550 pk en een maximum trekkracht van 625 Nm. Het wagengewicht van de K valt ruim 100 kg positiever uit en dat maakt de sprinttijd naar 100 km/h nog sneller. In minder dan vier seconden wordt het afgeraffeld. De topsnelheid bedraagt 300 km/h. Elektronisch begrensd welteverstaan.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.