Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Dat werd tijd: BMW i8 Roadster en vernieuwde i8

29 november 2017 - Iemand nog trek in de BMW i8 Roadster? Want ja, de hype rond de hybride-sportauto uit Beieren is al lang niet meer wat het was. Wat wil je als je een auto in 2012 voor 't eerst toont maar nu pas als productiemodel introduceert?! Dat gebeurde trouwens op de LA Auto Show, waar ook de vernieuwde i8 (Coupé) schittert voorzien van enkele technische updates.

Beter laat, dan nooit. Misschien. Maar er bestaat ook zoiets als mosterd na de maaltijd. En in de afgelopen vijf jaar, waarin hybride-technologie in rasser schreden terrein heeft verloren aan volledig elektrisch rijden, kan BMW de boot weleens gemist hebben met de i8 Roadster. Waar ging het mis?

Langer elektrisch
Afijn, mogelijk wordt dan ooit nog eens achterhaald. Wie toch nog op de i8 Roadster zat te wachten, kan zich wel troosten met het feit dat BMW meteen werk heeft gemaakt van enkele technische aanpassingen. De benzinemotor levert nog steeds 231 pk. De elektromotor die de opgefokte 1.5 liter driecilinder bijstand verleend is krachtiger dan voorheen. 12 pk komt erbij, waardoor de elektro-unit voortaan 143 pk kan leveren. Ook het accupakket is groter. Niet qua formaat, maar qua capaciteit. Die steeg van 7,1 naar 11,6 kWh. Het gevolg? Door de toegenomen capaciteit valt nu 53 kilometer geheel elektrisch te rijden met de Roadster en geraakt de i8 Coupé nog 2 kilometer verder. Beide tot een maximum snelheid van 105 km/h, wat 70 km/h was.

Sneller dan voorheen
Door de krachtcentrale-update bedraagt het nieuwe gecombineerde maximumvermogen 374 pk. En daar wordt een prestatiewinst mee geboekt. De 100 km/h-sprint is achter de rug na 4,6 tellen in de i8 Roadster, terwijl de Coupé hier twee tienden korter over doet. De topsnelheid is nog altijd afgeregeld op 250 km/h.

Vlotte kap
Dat de Roadster net ietsje minder presteert dan z'n coupé-broeder heeft met het gewicht te maken. De dakconstructie en bijhorende verstevigingen van de i8 Roadster zorgen ervoor dat de weegschaal 60 kilogram verder doorslaat. Maar hè, je kan dat wel onder een open hemel zitten en rijden. Helemaal elektrisch geschiedt dat en na amper 15 tellen geduld en het sluiten van de stoffen kap gaat evenzo vlotjes. Is de softtop opgevouwen, dan is er nog 100 liter aan bagageruimte voorhanden, aldus BMW.De BMW i8 Coupé en i8 Roadster zullen te koop zijn vanaf mei 2018. Prijzen volgen nog. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.