Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Weblog
 
Door: John Welzen, 27 mei 2013, 00:00 uur

Virtual live shopping de nieuwe hype voor winkeliers

 

We lezen regelmatig berichten over de steeds verder stijgende aantallen kopers op internet. Het surfen, klikken en kopen vanuit de luie stoel is langzaam gemeengoed geworden. Hup, even een credit card of paypal betaling en binnen een dag staat de bezorger voor de deur. Shoppen vanuit huis verdringt het aloude shoppen in de stad. Niet voor niets ziet de detailhandel deze ontwikkeling met lede ogen aan en staat men machteloos tegenover deze trend.

Vooral op het gebied van aanbod, snelheid, gemak en flexibiliteit is de webshop oppermachtig. Het gevolg: lege panden in de eens zo volgepakte promenades. Is er dan geen oplossing denkbaar? Gaat internet maar verder en verder totdat alle kleine winkels het niet meer volhouden? Of gloort er nog enige hoop aan de horizon? Ik richt mij in dit blog even tot deze ondernemers ofwel de winkeliers.

Persoonlijk contact
Moeilijk, moeilijk………. maar een ding is zeker, met afwachten en alleen de website verbeteren kom je er niet. Innovatie, heroverwegen van je traditionele business model én nieuwe innovaties zijn volgens mij nodig om de vuurspuwende internetdraak te bestrijden. Nieuwe toepassingen van technologische (software) ontwikkelingen bieden misschien een eerste oplossing. Ik ben zeker geen specialist op het gebied van webshops in vergelijking met detailhandel, iets waar professor Cor Molenaar slimme boeken over schijft. Toch denk ik dat er serieuze "nieuwe" kansen liggen die vooral gebruik maken van de sterke kanten die u als ondernemer of winkelier heeft ten opzichte van de webshop. Allereerst het persoonlijk contact. Dat is en blijft belangrijk, daar waar het gaat om adviesgevoelige producten. Klanten willen graag weten of ze er goed aan doen om een product te kopen. Klanten zoeken naar klanten reviews op het web en willen een bevestiging of ze er goed aan doen om hun geld uit te geven. U als specialist in uw vak, u met al uw ervaring en kennis van de markt, u kunt de klant uitstekend adviseren en met hem/haar meedenken. Dat kan een webshop niet. Persoonlijk contact is ook van belang voor het verlenen van service en garantie. Maar ook voor het juiste gevoel of de klant er goed aan doet om uw product te kopen. Maar hoe komt u dan in contact met die klant? Zeker als u weet dat internet steeds meer aantrekkingskracht heeft en uw prospects daar actief zijn.

De gouden combinatie?
Ik zou graag samen met een groep ondernemers de proef op de som willen nemen om samen een combinatie uit te werken waarbij we de traditionele winkel van nu veranderen in een (virtuele) winkel waarin het "nieuwe" kleren passen, op maat adviseren en het op afstand kopen de toekomst wordt. He? Ja, serieus…ik heb het niet over een paar sokken of een CD. Nee, ik doel dan op adviesgevoelige, wat duurdere producten. Wat daaronder valt, of wat wel en niet duur is, dat kunt u zelf het beste invullen. Maar hoe dan? Hoe krijgen we die internet kopers weer of beter gezegd eerder eerder in uw winkel? De klant proberen weg te halen op internet is onbegonnen werk. Dat gaat niet lukken want op de pc, laptop, tablet of smartphone hebben we alle aanbod ter wereld in onze broekzak. Ik zie de sleutel in de combinatie van enerzijds u als vakman of vakvrouw en anderzijds de kracht en schaalbaarheid van internet. Elke zichzelf respecterende winkel heeft een webshop of misschien zelfs meerdere. Deze websites moeten (deels) interactieve webshops worden. Uw (nieuwe?) website moet het dynamische voorportaal worden van uw feitelijke winkel. Op uw website start het live verkoopproces van uw klanten via een uitgewerkt "virtual live shopping" model. Uw winkel wordt het verlengstuk van uw website in plaats van andersom. Uw website wordt een webwinkel waar je live aanwezig kunt zijn. Waar je live advies krijgt door uw persoonlijk contact als kenner in het vak. Uw kracht als persoon en de kracht van internet in één oplossing. Thats it!

Met live videoproduct presentaties en live video advies via internet! On demand klaar staan voor uw (internet)klanten. of op afspraak, Een gouden team is geboren. Dat lijkt mij wel wat. U ook? Maar hoe gaan we dat organiseren?

Virtual shopping in 2 stappen
In dit blog wil ik mijn ideeën over virtual live shopping niet helemaal uit de doeken doen. Maar een ding is zeker, de winkel van de toekomst is voor veel kopers een twee stappen plan. Stap1 is de live informatie en advies fase op internet. Daarbij bent u als ondernemer live op internet aanwezig met advies, misschien een lopende webcam en één op één advies of zelfs één op 50 of 100.(introductie nieuwe auto bijvoorbeeld) . Klantwensen, klantvragen, klantvoorkeuren…..overdag of zelfs ’s avonds, u regelt het allemaal op afstand. En wie weet zelfs tot aan een eventuele directe koop op afstand toe. Uw winkel is stap 2. Daar krijgt de internet shopper (u kent ze dan al), indien nodig, nog een laatste persoonlijk advies alvorens de koop rond is (denk aan een Jurk/ TV/ Piano  kopen). Uw contact in de pré verkoopfase (stap 1) op internet, gecombineerd met het bezoek van de reeds door u geïnformeerde web klant in uw winkel is volgens mij het beste uit both worlds. In één aanpak. U maakt gebruik van de kracht van internet maar behoud uw eigen identiteit en persoonlijke aandacht. 

Dat alles gecombineerd met slimme acties en misschien met een kleinere winkelruimte in de toekomst. Er zijn door 4webcom al enkele scenario’s op papier uitgewerkt. Alle middelen om het samen met u op te pakken liggen binnen handbereik en de software is er klaar voor. Virtual live shopping wordt een hype, of zoals het nu heet: trending topic. Wie zet de eerste stap?



 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
Over de auteur:
John Welzen is oprichter en CEO van 4webcom.com

Hij is een specialist op het gebied van interactieve internet communicatie in de meest brede zin van het woord. Van vergaderen en leren via internet, tot en met live webinar en videoconferencing. Daarnaast heeft hij in het verleden naast ondernemerschap ook veel ervaring opgedaan in leidinggevende en commerciële functies.

Met zijn blog wil hij zijn kennis en ervaringen delen met ondernemers, maar deze ook triggeren om goede discussies op gang te krijgen. Dat zal op de diverse terreinen van het ondernemerschap plaatsvinden. Van businessplan tot social media en van financiering tot live internet communicatie.
 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
 
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Zou het niet fascinerend zijn als je kon tijdreizen om een kijkje te nemen in de toekomst? Jammer genoeg is dat alleen in sciencefiction mogelijk. En de toekomst laat zich helaas niet voorspellen, hoewel we hebben afgesproken dat weermannen mogen doen alsof.
Lees verderMeer boeken