Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Weblog
 
Door: Guust Swarte, 04 april 2012, 10:50 uur

Waarom succes altijd begint met een mislukking

 

Laatst kwam ik een recensie tegen van het boek van Tim Harford. Zijn titel suggereert, dat je moet streven naar mislukkingen om tot succes te komen. Dat past niet echt lekker in de ervaringen uit mijn innovatie adviespraktijk. Interessanter is: hoe kunt u mislukkingen tot een succes maken? Volg de gedachtenlijn van Tim Harford en kijk hoe u met mislukkingen kan omgaan.

Uit de literatuur is bekend, dat het merendeel van innovaties uiteindelijk niet wordt gebruikt waarvoor het orrigineel bedoeld was. De mobiele telefoon was nooit bedoeld als tienerspeeltje en verslavende speelmachine. De 3M lijminnovatie was inferieur, totdat het een succes werd met de post-it. Een aanvankelijke misklukking kan later een succes blijken, maar een aanvankelijk succes kan later ook uitlopen in een mislukking.   

Hoe moet u nu met mislukkingen omgaan?

Slimme organisaties, zo beweren veel innovatiegoeroes, bouwen eerst binnen hun organisatie innovatievermogen op en creëren een innovatiecultuur. In een innovatieve organisatie kan en moet iedere werknemer creatief zijn. Dankzij creativiteitssessies, tools, opleidingen, met innovatieteams. Mislukkingen zijn toegestaan, want een creatief proces mag niet worden gefrustreerd. En iedere werknemer wordt zelfsturend ondernemer binnen de eigen organisatie.  Voor een maximaal creativiteitsproces zijn deze uitgangspunten misschien waar, voor de ondernemer contraproductief:
(1) Het geforceerd creatief maken van niet-creatieve mensen leidt tot frustraties en tot sub-optimaal presteren. Dat geldt ook voor het ondernemerschap binnen de organisatie.
(2) Creativiteit en ondernemerschap kunnen de productiviteit in de organisatie verlagen door gebrek aan focus. Creativiteit heeft in uw organisatie een duidelijke structuur en geleide richting nodig.
(3) Het toestaan van mislukkingen ondermijnt de wil om ervan te leren.
Conclusie: Innovatie is een investering. En ook mislukkingen kosten (veel) geld: om ze te maken en om ze te repareren. Dat moet worden terugverdiend door een hogere prijs en marge op de innovaties, of met een groter marktaandeel. De organisatie wordt met de mislukkingen afgeleid van de focus. Maar zoals bij de post-it, goed uitgepakte mislukkingen worden een succes omdat ze actief worden geregisseerd en er gericht wordt gekeken naar alternatieve toepassingen binnen de eigen focus, competenties en strategie.  
Guust Swarte, innovatiestrateeg en toekomstverkenner. www.swarte.com



 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
Poll
Welke waarde heeft een mislukking voor uw organisatie?
 
 
 
Reacties
 
JPH Ramakers  |   | 
13-04-2012
 | 
16:44 uur
een mislukking heeft geen toegevoegde waarde voor een bedrijf. Werkt alleen negatief.

Fouten mag men maken mits men er van leert.
C.Cooijman  |   | 
26-04-2012
 | 
17:26 uur
elke mislukking leidt je tot grotere successen, tenzij je niet leert van je fouten en mislukkingen.
dit is een simpel leer proces net als opgroeien, soms dure lessen maar altijd valt er leering uit te trekken.Ik zal ook nooit spreken over mislukkingen, omdat dit een negatieve uiting heeft ik denk en handel alleen in kansen en uitdagingen.
Jan de Vries  |   | 
14-06-2012
 | 
11:21 uur
De 80/20 regel doet hier ook opgang.
Het probleem met 'business-practices' is dat het niet specifiek 'zakelijk' is, maar gewoon dagelijkse praktijk. Common sense of boerenverstand.
80% van de mensen leert van hun fouten.
10% nimmer, omdat ze de geestelijke vermogens niet hebben en 10% nimmer omdat
ze veel te vol van zichzelf zijn.
De truc is om het hele speelveld van toepassingen in het vizier te hebben en houden inzake toepassingen.
Barry Mooibroek  |   | 
16-07-2012
 | 
09:19 uur
Een late maar m.i. onderbelicht punt ter toevoeging aan bovenstaand artikel. In aanvulling op het laatste punt van het artikel (over de kosten), verwijs ik naar mijn link waar tegemoetkomingen in geval van innovatie worden besproken.

Over mislukkingen (maar ook successen) mijn motto: een dag niet geleerd is een dag niet geleefd...

 

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
 
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken