Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Weblog
 
Door: Tim Welzen, 22 januari 2019, 00:00 uur

Logo design trends in 2019

 

Wat worden de logo design trends in 2019? Je kunt je afvragen of je je, bij het ontwerpen van een logo, zou moeten laten be´nvloeden door trends. Tenslotte komen en gaan trends, terwijl een logo gebaat is bij een tijdloos design en een blijvende indruk. Dat zou je tenminste denken. In de praktijk zie je echter dat zelfs de logo's van grote iconische merken onderhevig zijn aan de tijdgeest.

Of het nu gaat om een geleidelijke transformatie zoals je goed kunt zien bij bijv. Pepsi Cola, een restyling, zoals bijvoorbeeld bij McDonald's of een volledige redesign bij een redelijk nieuw merk zoals Airbnb. Logo design trends in 2019 Laten we daarom eens kijken naar de trends die we zeker in 2019 gaan (terug) zien, en waar we ons als designer door kunnen laten be´nvloeden om moderne aanspreekbare logo's te ontwerpen: Gradients Als tegenhanger van het flat-design, dat de afgelopen jaren een enorme vlucht heeft genomen, zien we ook in de logo's een revival van de gradient. Zeer stijlvolle natuurlijke verlopen van een monochromatisch verloop van licht naar donker tot aan combinaties van meerdere moderne kleuren zonder dat het onnatuurlijk of complex aandoet, zoals je goed kunt zien in het logo van Instagram.

Eenvoud
Eigenlijk zie je in alle stijlen die we hier bespreken een grote gemene deler, en dat is eenvoud. Of het nu eenvoudige lijnen, geometrie, typography of kleurgebruik is, over het algemeen zie je dat men versimpelt en weglaat. Geen overbodige tierlantijntjes maar heldere simpele designs. Je ziet ook dat men bewust probeert het ontwerp modulair op te bouwen uit eenvoudige elementen zodat men naar keuze elementen weg kan laten (responsive logo design). Binck Bank is daar een goed voorbeeld van: Een zorgvuldig gekozen typografie met slechts ÚÚn extra grafisch element en twee kleuren met veel ruimte voor de witte negative space. Bij Bink Bank volstaat de groene ster als meest minimalistische merkaanduiding voor bijvoorbeeld op een browser tab of een smart watch. Logo design trends in 2019 Geometrie
Een trend die zich ook al een tijdje voortzet, is die van geometrische logo's waarin gekozen wordt voor een 1- (lijnen) of 2- (vlakken) dimensionale opbouw uit geometrische figuren. Ook de neiging naar eenvoud zorgt ervoor dat men een complexere structuur terugbrengt naar zijn essentiŰle geometrische elementen. Hofhouse Foodcourt in den Haag is een mooi voorbeeld van een sterk logo dat zich beperkt tot een combinatie van een aantal lijnen waarmee men zelfs in staat is geweest om de belangrijke meerwaarde: de locatie naast het centraal station, af te beelden. Een ander voorbeeld van geometrie vindt je in ons logo ontwerp voor Krijtland wonen. Logo design trends in 2019

Flat logo design
Flat en semi flat design zijn nog steeds zeer goed vertegenwoordigd in het design stijlenpalet. Daar waar de functionaliteit van semi-flat design, zoals bijvoorbeeld het material design van Google, noodzakelijk is als men een goede intu´tieve user interface wil ontwerpen, kunnen we, binnen logo design prima uit de voeten met een volledig flat design. Het voordeel is dan ook dat we ons niet hoeven te beperken tot de strakke design regels van bijvoorbeeld material design, en de stijl vrij kunnen toepassen zodat unieke interessante designs ontstaan. In bijv. het design van het huidige logo van Mastercard, kun je goed zien hoe de moderne strakke, geometrische en minimalistische trend met een flat design lijdt tot een zeer effectief responsive design waarin bijvoorbeeld de merknaam makkelijk weggelaten kan worden. Samenvattend kun je dus wel zeggen dat de algemene rode draad in 2019 "Eenvoud" is. Gedwongen door de huidige eisen van de toepassingen, is men gebaat bij simpele, strakke, component-based designs die zelfs bij toepassingen op kleine schaal: iconen, xs screens (zoals smartwatches), bruikbaar en herkenbaar blijven. Daarnaast zorgen de bovengenoemde stijlen er zeker voor dat designs interessant blijven en hun unieke uitstraling behouden.



 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
Over de auteur:
www.elephantdesign.nl
ELEPHANT DESIGN is een web/grafisch design bureau. Wij dragen bij aan het succes van uw onderneming. Een visueel aantrekkelijke website te bekijken op tablet, computer en telefoon en slimme betaalbare online marketing voor het werven van nieuwe klanten.
Webdesign Zuid-Limburg
Webdesign Limburg
 
 
Reacties
 
Rango  |   | 
3-03-2019
 | 
12:00 uur
Leuk artikel! Wij hebben ook een designer in de hand genomen om een logo te ontwikkelen. Simplistisch is voor ons de key (zonder poespas) omdat wij het dan ook kunnen gebruiken op ons briefpapier en o.a. facturen.

Tim, wellicht leuk om ook een artikel te schrijven van designers in NL die er voor jou uitspringen. Ben benieuwd hoe jij er tegen aan kijkt.
Jaq  |   | 
27-03-2019
 | 
11:37 uur
Voor onze nieuwe website hebben wij het design voor ons logo enigszins aangepast, zodat het beter in het algehele design past. Als ondernemer/bedrijf moet je niet bang zijn om het enigszins aan te passen aan de 'moderne'tijd.

 

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
 
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken