Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Weblog
 
Door: Guust Swarte, 23 januari 2012, 14:40 uur

Innovatie is uit, leve de innovatie

 

De populariteit van innovatie neemt af.
In een van mijn platforms kwam ik een onderzoek tegen van gezochte trefwoorden bij google. Daaruit blijkt dat de afgelopen jaren woorden als "innovatie" en "octrooien" in populariteit sterk afnemen. Wat is er aan de hand?


Met internet als enorme informatiebron en communicatiekanaal ligt kennis op straat. Innovatie is crowdsourcing geworden, de verdiensten liggen niet meer bij de innovatie zelf maar bij de snelle introductie en verspreiding.
Innovatie in de traditionele zin betekent investeren en risico nemen tegen de belofte van een hoge winst. Dat laatste houdt in veel gevallen geen stand. En investeren is vaak niet nodig als je businessmodel uitgaat van je core-business, van samenwerken en uitbesteden.
Investeren is wel belangrijk bij snelle opschaling. Dat heeft succes bij zekerheid. Investeerders staan niet in de rij om hun kapitaal te steken in projecten met hoog risico.
Ook de klanten zijn vandaag minder geneigd tot het kopen van innovaties. Prijs is veel belangrijker. Zonder klant is een innovatie zonder waarde. 

Toch is innovatie wel degelijk van wezenlijk belang voor de ondernemer van vandaag. Werd innovatie in aanvang beschouwd als het ontwikkelen van iets nieuws, langzaam werd daar aan toegevoegd het succesvol introduceren van iets nieuws: van uitvinder naar ondernemer. Nu staat de innovatie in dienst van de ondernemer, als mix met marketing en verdienmodellen. Het terrein van innovatie is defintief verschoven naar het ontwikkelen van slimme businessmodellen.
Het begrip innovatie heeft zichzelf geïnnoveerd.
www.swarte.com



 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
Reacties
 
Daan  |   | 
26-01-2012
 | 
12:05 uur
Het succes van Business Model Generation van Alex Osterwalder (gemakkelijk te gebruiken template) ondersteunt de geobserveerde richting. Dit model kan goed gebruikt worden voor het - snel - ontwikkelen van verschillende nieuwe business modellen en daar de meest belovende uit kiezen.
Guust  |   | 
2-02-2012
 | 
12:31 uur
Investeren is nodig. Alleen de aandacht verschuift van investeren in de eigen organisatie naar investeren in relaties en samenwerken, zodat je je bewust kan richten op je corebusiness. Je kan immers niet alles zelf in huis hebben. En dat blijkt behoorlijk te werken, zowel bij kleine bedrijven als multinationals. Innovatie is het succesvol introduceren van iets nieuws. Een goed businessmodel kan bijdragen aan dat succes. Businessmodellen kunnen soms zelf (systeem-) innovaties zijn en vaak gewoon kopiŽn van bestaande modellen. De winst van het businessmodel is dat ze helpen om innovaties slim in de markt te zetten en gericht te streven naar een commercieel succes.
Renť  |   | 
2-02-2012
 | 
10:05 uur
Ik denk dat investeren wel nodig is en met name in je core business. Tenzij je iets anders onder het woord investeren verstaat dan ''geld uitgeven met het oog op een ROI''. ALs NL innoveren alleen maar ziet als het bedenken van de zoveelste app of Facebook toepassing, dan is kennisbescherming steeds problematischer en gaat de stand van de techniek er niet op vooruit. Nieuwe business modellen creŽren met bestaande technieken is nauwelijks innoveren te noemen. Het is gewoon dat doen waar we als NL al eeuwen goed in zijn: handel drijven, of op zijn best nieuwe tulpen kweken.

 

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
 
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken