Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Weblog
 
Door: Sander Wijdemans, 02 mei 2018, 00:00 uur

Alles wat je wilt weten over dashcams in het verkeer

 

Politie en Justitie reageren enthousiast over het toegenomen aantal dashcams in het verkeer. Dat zou dan ook vele voordelen bieden. Zo zouden ze sneller ‘verkeershufters’ kunnen identificeren. Ook op verzekeringstechnisch vlak zijn er heel wat voordelen. Toch is het ook opletten geblazen. Zomaar beelden online gooien, mag bijvoorbeeld niet. Wat zijn de voordelen en aandachtspunten? Je leest het hieronder.

Voordelen voor de verzekering
Een dashcam helpt om discussies te voorkomen. Het is een bewijsmiddel om de toedracht van een ongeval te bepalen. Zo kan je bijvoorbeeld kwalijke schadeclaims helpen te voorkomen. Bovendien heb je een extra bewijsmiddel om andere weggebruikers aansprakelijk te stellen. De rechter moet dan wel het bewijs toelaten. Indien zo: heeft dat dan ook invloed op de verzekering?

Wij namen een kijkje bij Centraal Beheer. Zij noemen de voordelen eerder indirect. Vooral op bewijsrechtelijk vlak kunnen ze van pas komen. En heb je kans dat je minder snel je no-claimkorting verliest. Dat verschil kan oplopen tot 75 procent van je premie. Dat geldt ook voor wie zakelijk rijdt.

Dashcam mag het zicht niet belemmeren
In Nederland is een dashcam toegestaan maar gelden er wel belangrijke richtlijnen. Zo mag de dashcam het zicht op het verkeer niet belemmeren. Net zoals het geldt bij het gebruik van een navigatiesysteem. Bovendien mag de dashcam de gebruiker niet afleiden.

Op privacygebied zijn er geen problemen zolang je de beelden niet publiceert. In dat laatste geval zijn de regels een stuk strikter. Beelden niet zomaar publiceren Nederland kent het zogenaamd privacy- en portretrecht. Wel mag je gewoon filmen op de openbare weg. Een vaste camera zonder waarschuwingsbordje, mag niet. Je mag dus geen (langdurig) stilstaande auto misbruiken om geheime beelden te maken. In alle andere gevallen is er geen probleem.

De beelden online zetten mag, maar dan moet je de privacywetgeving respecteren. Andere weggebruikers en kentekens mogen bijvoorbeeld niet herkenbaar zijn. Anonimiseren met een computerprogramma is vaak onvoldoende. Dan zou diens omgeving hem/haar kunnen herkennen. Bijvoorbeeld door de lichaamshouding, de stem of de klederdracht. Veiliger is het om de beelden toch maar niet online te plaatsen. Natuurlijk kan je ze wel gewoon aan de politie bezorgen.

Houd ook rekening met buitenlandse regels
Boven0staande regels gelden natuurlijk enkel voor Nederland. In het buitenland kunnen andere regels van toepassing zijn. In Duitsland betreft het voornamelijk een probleem met de privacywetgeving. In Oostenrijk mag je nooit mensen filmen zonder hun toestemming. In Luxemburg is het gebruik van een dashcam uitdrukkelijk verboden. In Portugal mag het dan weer enkel mits toelating van de DPA. De boetes? In Duitsland kreeg een vrouw recent een boete van 150 euro. Toch kunnen de boetes ook daar oplopen tot enkele (tien)duizenden euro’s. Opletten geblazen, dus!



 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
 
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken