Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

Een bedrijf aan huis starten doe je zo!

Door: Bas van Bockel, 20 juli 2017 - Voor starters op de arbeidsmarkt is het zeer gemakkelijk om vanuit huis te werken. Er hoeven namelijk geen investeringen gedaan te worden in enige bedrijfsruimten. Een computerkamer, berging of vliering kan op heel eenvoudige wijze omgebouwd worden tot een volwaardig kantoor. Er zijn echter wel een paar belangrijke aandachtspunten waar aan gedacht moet worden.

Controleer het bestemmingsplan
De start van bepaalde typen ondernemingen kan verboden zijn in uw gemeente. Als uw zaken bijvoorbeeld ervoor zorgen dat klanten geregeld aan huis komen, kan dit voor parkeeroverlast in de wijk zorgen. Dit is niet de bedoeling. Daarnaast is het vaak ook niet toegestaan om horecabedrijven of kleinhandel vanuit huis te voeren. Om deze reden is het belangrijk om het bestemmingsplan van uw gemeente te controleren. Hierin staat namelijk per gebied wat voor activiteiten wel en niet mogen plaatsvinden. Mocht uw bedrijf niet helemaal in het bestemmingsplan passen, dan is het mogelijk om een ontheffing aan te vragen.

Is uw bedrijf niet in strijd met het bestemmingsplan, dan moet de onderneming aangemeld worden bij de gemeente.

Behoud het woonkarakter
Een woonhuis moet het oorspronkelijke woonkarakter bewaren. Een thuisbedrijf kan echter een snelle groei meemaken; hierbij kan gedacht worden aan een online winkel die thuis aangevoerd wordt. Als de onderneming goed loopt, worden de hoeveelheden groter en is meer opslagruimte benodigd. De valkuil hierbij is dat het hele huis zich zal vullen met voorraad. Om dit te voorkomen hebben de meeste gemeenten besloten dat maximaal een derde van het woonhuis gebruikt mag worden als bedrijfsruimte. Dit verschilt echter per gemeente, dus het is belangrijk om deze feiten vooraf na te gaan.

Zoals eerder hierboven beschreven, mag uw bedrijf niet zorgen voor hinder in de buurt. Een kleermaker die ’s nachts een bestelling af moet maken mag bijvoorbeeld niet de buurtbewoners wakker houden met het geluid van een of meerdere naaimachines.

Tevens is het maken van reclame op het huis is ook niet toegestaan. Hieronder valt bijvoorbeeld het ophangen van biljetten of verlichting. Het enige wat wel toegelaten wordt is het gebruik van een apart naambord zodat mensen de onderneming beter kunnen vinden.

Beheer een professionele werkruimte
Bij het werk vanuit huis, is van groot belang om werk en privé gescheiden te houden. Als dit niet voldoende gedaan wordt, dan bestaat het gevaar dat u altijd aan het werk bent.
Om dit te voorkomen is het goed om een aparte werkplek te creëren waar u productief aan het werk kan. In de woon- of eetkamer werken is wellicht plezierig, maar komt niet erg professioneel over en kan afleiding veroorzaken. Als u zakelijke telefoongesprekken voert, wilt u niet gestoord worden door televisie of kindergeluiden. Om deze reden is de inrichting van een kantoor zeer belangrijk. Het maakt niet uit of het de zolder is of de garage; als u er maar rustig aan de slag kunt. Dit kunt u tevens ook aan anderen duidelijk maken: als u in de werkkamer bent, mag u niet afgeleid of gestoord worden.

Ontvangt u klanten aan huis? In dit geval is het wellicht slim om een kantoor te creëren met een eigen ingang. Hierdoor hoeven klanten niet uw privévertrekken te zien.

Fiscale aftrekposten
Als er een externe bedrijfsruimte gehuurd of gekocht wordt, kunnen deze kosten weggezet worden als bedrijfskosten. Als u echter vanuit huis werkt, is de situatie net iets lastiger. Er zijn weliswaar uitzonderingen. Een voorbeeld hiervan is terug te vinden in een rechtszaak van eerder dit jaar. Deze zaak betrof een zzp’er bouwondernemer die zijn huurkosten van Hoge Raad toch als aftrekpost mocht opgeven. Dit is echter niet in ieders situatie het geval en hangt af van meerdere factoren.

Ten eerste moet minimaal tien procent van een huurhuis zakelijk worden gebruikt. Daarnaast mag de aangifte nog niet afgewikkeld zijn door de Belastingdienst. Ervaren zzp’ers die nog nooit de kosten voor de huur hebben aangegeven als bedrijfskosten, mogen daar dan ook niet zomaar mee beginnen.

Starters hebben een grotere kans op een terugbetaling. Op de website van de Belastingdienst is een hulpmiddel te vinden waarmee u kunt checken of dit bij u van toepassing is. Daarnaast is het kan het altijd zijn vruchten afwerpen om met een boekhouder te kijken naar de mogelijkheden.

Alles wat te maken heeft met de inrichting komt voor uw eigen rekening. Denk hierbij aan het moderne bureau en de luxe stoelen. De apparatuur die u nodig heeft om uw vak uit te oefenen, valt echter wel onder bedrijfskosten. De laptop, telefoon, printer, literatuur is allemaal fiscaal aftrekbaar.
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.