Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

Social collaboration dwing je niet af

Door: Sander Wijdemans, 16 mei 2015 - De wereld verandert snel, en anno 2015 zijn we altijd en overal bereikbaar. We kunnen vanaf ieder (mobiel) device bellen, mailen, agenda’s bekijken, documenten lezen en bewerken. Deze veranderingen en ontwikkelingen vragen om een aanpassing in je gedrag en je denken: een deel gaat vanzelf, maar aan andere zaken moeten medewerkers (waarvan ik er één ben) wennen. 

Ik geloof dat samenwerken met social collaboration tools dé weg zijn die we moeten bewandelen; het gaat niet vanzelf, maar ik maak me deze manier van werken graag eigen. Ik ben er van overtuigd dat ik hiermee verloren en verspilde werktijd terug win. Steker nog: ik denk dat ik er zelfs extra tijd bij krijg!   
Social Collaboration heeft mijn persoonlijke interesse, omdat ik soms gek word van alle mails die ik constant moet bijhouden, opvolgen, opslaan, verwerken in crm, niet durf weg te gooien. Maar ook omdat ik soms niet weet hoe ik het snelste de juiste spreker vind voor de congressen die ik voor mijn werk organiseer. Ik kom er – door gebrek aan kennisdeling en communicatie - soms achter dat ik een wiel uit heb gevonden dat een collega al jaren heeft laten draaien.

We zien elkaar om 12.00 uur in de bieb, bij het koffiezetapparaat
Als ik vergelijk met vroeger, dan is er een verschil van dag en nacht met hoe ik tegenwoordig communiceer en mijn werk doe. Lang geleden, toen ik begon aan mijn HBO studie, werkten we nog op typemachines en met faxen. Mijn afstudeerscriptie maakte ik met MS DOS. Wat een luxe was dat! Als ik nu om me heen kijk, denk ik wel eens: wat een weg heb ik al afgelegd en hoe snel is alles veranderd om me heen!   
Tijdens mijn studententijd werkten we nog fysiek samen op school of in de kroeg aan opdrachten. We spraken van tevoren goed af waar en hoe laat we elkaar zouden ontmoeten, en dat noteerden we in onze agenda. Aantekeningen werden uitgewerkt door degene met een computer thuis. Had er niemand een computer? Dan ging je naar de bibliotheek, waar je moest wachten tot er een computer vrij was. Dit proces kan de huidige generatie studenten zich niet eens meer voorstellen!

Ik bel even om te zeggen dat ik 5 minuten later ben
Eind jaren ’90, kregen we zelf een computer en had iedereen een gratis hotmail account. Een hele nieuwe wereld ging voor me open: ik kon sneller schakelen en beslissingen nemen. De mobiele telefoon werd vooral gebruikt om aan te geven dat je iets later kwam voor je afspraak. Sommige van mijn vriendinnen hoor ik nog zeggen: "Ik ga geen mobiele aanschaffen hoor, wie wil er nu altijd bereikbaar zijn." Ook een uitspraak waar we ons nu niks mee bij voor kunnen stellen.

Voordelen en nadelen van continu verbonden en beschikbaar zijn
Aan de ene kant hebben al deze zaken ons leven makkelijker gemaakt, maar aan de andere kant ook gecompliceerder: we ontvangen de hele dag prikkels via onze telefoon, onze mail, het internet, onze collega’s, en nog veel meer andere zaken. Hoe gaan we met al die informatie om? En hoe verdelen we onze aandacht zodat we op een goede manier kunnen werken en functioneren? Hoe winnen we  - met andere woorden – de tijd die we verspillen, weer terug? Dat kan alleen door tijd te creëren.    
 
Waar blijft de tijd? Ruimte creëren met slimme tools 
Een manier om tijd te creëren op je werk is door samen te werken met social collaboration tools. Een goed voorbeeld is de manier waarop de Maastricht School of Management social collaboration tools inzet. Zij leren aanstormend internationaal managers op een andere manier samenwerken dan bijvoorbeeld mijn generatie heeft geleerd. Laat staan de generatie van mijn directeur. Deze tools geven docenten en studenten veel flexibiliteit door de beschikbaarheid van webinars, wikis, to-do’s, bookmarks, forums, blogs, enquêtes en file-sharing. Deze mogelijkheden zijn 24/7 beschikbaar via PC, tablet en smartphone. Het maakt dus niet uit waar de student zich in de wereld bevindt.

Wachten op onze toekomstige managers?
De studenten van de Maastricht School of Management zijn onze toekomstige managers. Als zij straks in een bedrijf aan de slag gaan, weten zij niet beter dan op een dergelijke manier samen te werken. En ga ik er voor het gemak vanuit dat zij graag aan de slag gaan met social collabortion tools en geen mail meer gebruiken. Op 16 juni aanstaande organiseer ik een congres met als titel The Social Enterprise – een dag over het hoe en waarom van social collaboration

Tijdens het congres presenteren we praktijkcases, delen we tips & trucs, vertellen we over de valkuilen, geven we inzicht in de ROI van een social tool en gaan we in op de cultuurveranderingen die nodig zijn om een social collaboration tool succesvol voor de organisatie te laten werken.  

Het congres The Social Enterprise is  in ieder geval een congres geworden waar ik zelf graag naartoe zou willen... Het is een begin.  Gaat u wachten op de nieuwe generatie managers?
 
Ingeborg Bosch, Sr. Conference Producer bij Heliview Conferences & Training.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.