Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Persberichten
 
12 januari 2021

Heeft het minder rijden van automobilisten invloed op de oliemarkt?

Door de coronacrisis zijn we minder gaan autorijden. Minder kilometers maken betekent ook minder hoeven tanken. Men zou dus kunnen veronderstellen dat deze ontwikkeling ook gevolgen heeft voor de oliemarkt. Maar is dat effect echt meetbaar en heeft het consequenties voor de olieproducerende landen? Het korte antwoord is 'ja', maar er valt natuurlijk wel wat meer over te zeggen. De olie-industrie omvat immers meer dan alleen de productie van brandstoffen voor onze auto’s.

Brandstofprijzen omlaag
We zagen in de eerste fase van de coronapandemie de brandstofprijzen kelderen. Daaruit zou je als leek de conclusie kunnen trekken dat er een direct verband bestaat tussen het minder rijden en de oliehandel. Natuurlijk is dat ook wel zo, maar er was op dat moment meer aan de hand. Tussen de olieproducerende landen, verenigd in de OPEC, en Rusland was sprake van een conflict over de omvang van de olieproductie. Het was de bedoeling om minder olie te gaan produceren, zodat de prijzen op niveau zouden blijven. Rusland wilde daar echter niet aan meewerken en ook dit heeft de prijzen flink doen kelderen. De verminderde vraag, die veroorzaakt werd doordat er veel minder kilometers werden gemaakt, gaf de prijsdaling nog een flinke extra zet.
 
Percentages
Maar hoeveel invloed heeft een afnemende vraag naar benzine en diesel nu eigenlijk op de totale oliehandel? Grofweg kun je stellen dat ongeveer de helft van alle ruwe olie uiteindelijk verwerkt wordt tot brandstof voor auto’s. Een ander deel gaat bijvoorbeeld naar de brandstof voor vliegtuigen, wordt gebruikt voor toepassingen in de industrie, enzovoort. En dan heb je natuurlijk nog de oliesoorten die alsnog in de autobranche terechtkomen, maar dan in de vorm van bijvoorbeeld motorolie, om de boel te smeren.
 
Energietransitie
De grote spelers in de oliebranche zitten intussen natuurlijk niet stil. Ook bij hen stijgt het besef dat de olievoorraad uiteindelijk uitgeput zal zijn. Bovendien wordt deze fossiele brandstof steeds meer in de ban gedaan omwille van ons milieu en daarop moet tijdig worden ingespeeld. Van oudsher is Shell een belangrijke speler in deze markt, maar ook dit bedrijf houdt zich beetje bij beetje steeds minder met olie bezig. In ons land heeft Shell bijvoorbeeld al diverse zonneparken laten bouwen. Dat zijn grote terreinen die vol staan met zonnepanelen, zodat het bedrijf daaruit elektriciteit kan genereren. Natuurlijk kunnen we dit proces versnellen door nog minder te tanken!
 

 
Doorsturen »  Reageer » 


 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Hulp bieden aan anderen: met deze opleidingen kan het
Sommige mensen zijn geboren hulpverleners. Dan is een carriere in de hulpverlening wellicht voor je weggelegd.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Iedereen die wel eens gezeild heeft, weet het: de windrichting kun je niet veranderen, dus als je vooruit wilt komen moet je de stand van je zeilen aanpassen. Maar wat als de wind is gaan liggen? Als de vraag naar jouw producten of diensten afneemt als gevolg van een recessie, een economische crisis of een andere ramp? Dan kun je als bedrijf maar beter roeien met de riemen die je hebt: je klanten.
Lees verderMeer boeken