Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Persberichten
 
16 december 2019

Dit staat de horeca in 2020 te wachten

Nu 2019 bijna ten einde komt, blikt Hakvoort Professional alvast vooruit wat horeca ondernemers in het nieuwe jaar kunnen verwachten. Naast de bekende uitdagingen krijgt de branche te maken met nieuwe trends en kansen om op in te spelen. Dit staat de branche in 2020 te wachten.
 

Nieuwe horeca cao
Op de valreep voor het nieuwe jaar kondigde de Koninklijke Horeca Nederland (KHN), CNV Vakmensen en FNV Horeca aan een akkoord te hebben bereikt over de nieuwe horeca cao. Deze gaat per 1 januari 2020 in en heeft een looptijd van een jaar. In de nieuwe cao is o.a. een 3% loonsverhoging vastgelegd en wordt de prestatieverhoging afgeschaft. Ook zijn er enkele maatregelen afgesproken rondom de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Medewerkers in de horeca worden bovendien eerder vakkracht doordat een vakdiploma en/of ervaring bij voorgaande werkgevers ook meetelt.

Wet Arbeidsmarkt in Balans komt horeca duur te staan
In augustus van dit jaar kondigde de overheid de nieuwe Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) aan die per 1 januari 2020 ingaat. Deze wet beoogt vaste contracten aantrekkelijker te maken. Werkgevers die veel met flexibele contracten werken kunnen dankzij deze wet op flinke hogere kosten rekenen. Zo gaat de WW-premie voor flexibele contracten omhoog van 3,6 naar 7,8%.
Ook kunnen onverwachte verandering in bijvoorbeeld weeromstandigheden duur uitpakken: een oproepkracht moet volgends deze nieuwe wet minimaal vier dagen van tevoren ingeroosterd worden. Als de werkoproep vervalt, moeten de geplande uren toch worden uitbetaald. Dat raakt de horeca recht in het hart. De branche heeft veel te maken met flexibele contracten en oproepkrachten vanwege het seizoensgebonden karakter van het werk. Op aandringen van de sector zijn in de nieuwe horeca cao maatregelen opgesteld om deze wet meer werkbaar te maken in de praktijk. Zo is de oproeptijd ingekort van 4 dagen naar 24 uur van tevoren.

Personeelstekort blijft uitdaging
Terwijl het aanbod horecagelegenheden groeit, blijf het ook in 2020 met een vergrootglas zoeken naar gekwalificeerd personeel. Nog altijd kiezen steeds minder mensen voor een baan in de horeca. De relatief slechte arbeidsvoorwaarden blijken daar de grootste reden voor te zijn. Het advies van horeca ondernemers is om te zorgen voor een goede werksfeer. Mensen die in de horeca werken doen dat namelijk vooral voor de werksfeer, blijkt uit onderzoek. Naast het vinden van geschikt personeel is het vasthouden van personeel misschien nog wel belangrijker. Het aanbieden van een hoger salaris, een vaste vrije dag en voldoende opleidingsmogelijkheden helpen daarbij.

Prijsstijging in de horeca
De kosten die o.a. ontstaan door hogere personeelskosten worden naar alle verwachting doorberekend aan de consument. Dat komt bovenop de prijsstijging van eerder dit jaar, een van de sterkste stijgingen sinds december 2002. De hogere prijzen hebben mede geleid tot het bijna stilvallen van de groei van de sector in het eerste kwartaal. Vooralsnog verwachten ABN AMRO en ING geen grote problemen voor aankomend jaar en wordt er een matige groei verwacht.

Groei van 1,5% verwacht
De sterkste groei in de sector lijkt inmiddels achter de rug. Voor dit jaar werd een groei van 1,5% verwacht, ook aankomend jaar blijft deze verwachting gelijk. De uitdagingen in de horeca zetten de branche onder druk. Toch blijven we massaal buiten de deur eten en drinken. De verwachte groei is te danken aan de toename van het aantal buitenlandse toeristen en doordat de gemiddelde koopkracht van Nederlandse consumenten zal toenemen. Naast de verwachte omzetgroei, groeit het aantal horecagelegenheden ook. Veel leegstaande winkels in de binnensteden maken plaats voor horeca.

Spraakmakende evenementen in 2020
Met o.a. de Formule 1, het Eurovisie Songfestival en het EK voetbal op de kalender, staat 2020 in het teken van spraakmakende evenementen. Evenementen die stuk voor stuk veel mensen op de been brengen. Zowel Nederlandse dagjesmensen als buitenlandse toeristen. De horeca profiteert hier goed van. Vooral in de regio’s Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Noord-Brabant kan de horeca op een flinke toestroom gasten – en dus extra omzet - rekenen.

Duurzaamheid en energiebesparing
Duurzaam ondernemen is ook in de horeca een thema waar ondernemers in 2020 niet meer omheen kunnen. Per 1 juli 2019 zijn horecabedrijven die meer dan 50.000 kWh aan elektriciteit of meer dan 25.000 m3 gas per jaar verbruiken verplicht om energiebesparende maatregelen te nemen. Ook als ondernemers niet verplicht zijn om energie te besparen, loont het om werk te maken van energiebesparing. Er kan namelijk flink op de energiekosten worden bespaard door o.a. energiezuinige keukenapparatuur aan te schaffen en over te stappen op LED-verlichting.

Om het investeren in energiezuinige bedrijfsmiddelen aantrekkelijk te maken, kunnen ondernemers gebruik maken van de Energie Investeringsaftrek (EIA). Hiermee kan 45% van het investeringsbedrag worden afgetrokken van de fiscale winst. Dat levert ondernemers lagere investeringskosten en lagere energierekening op.

Inspelen op gezondheidstrends
Glutenvrij, vegetarisch of plantaardig, de consument is bewuster dan ooit. Steeds meer Nederlands laten vlees een of meerdere keren per week staan. Ook het aantal veganisten is groeiende. Gezondheid neemt steeds een belangrijke rol in het keuzeproces van de gast in de horeca. Wie nog denkt weg te komen met een tomatensoepje en friet voor vegetariërs en veganisten, heeft het mis. Consumenten verwachten meer. Terwijl het aanbod vegetarische en plantaardige producten in supermarkten toeneemt, blijft de variatie op de menukaart beperkt. Vega en vegan gerechten zijn aankomend jaar echt een must op de menukaart.
 

 
Doorsturen »  Reageer » 


 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Jouw bedrijf in een nieuw jasje steken: aan de slag met je kantoor!
Altijd dezelfde inrichting en indeling is niet motiverend. Niet voor de klanten die met regelmaat langskomen, maar ook niet voor het personeel dat elke dag hetzelfde uitzicht heeft.
Kan ik die aanbouw wel betalen?
Een doorlopend krediet is een oplossing wanneer je onzeker bent over de totale kosten en geen rente wilt betalen over geld dat je nooit gebruikt.
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken