Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Persberichten
 
19 november 2019

Huisstijl in drukwerk

De inhoud van dit persbericht is niet afkomstig van de redactie van Briskmagazine.nl en derhalve niet journalistiek getoetst.

Ieder bedrijf heeft zijn eigen huisstijl. Briefpapier, facturen en enveloppen en visitekaartjes hebben een eenzelfde stijl. De huisstijl is representatief voor het bedrijf. Het logo vormt hiervan een onderdeel.
 

Definitie
Volgens Wikipedia is een huisstijl: ‘De huisstijl van een organisatie of bedrijf is de bewust gekozen wijze van presentatie naar buiten toe. In de enge definitie is een huisstijl de visuele identiteit van een organisatie. Het betreft uitsluitend het symbolische gedeelte van de bedrijfsidentiteit.’

Identiteit en imago
Dat klinkt als belangrijk en dat is het ook. Bij een huisstijl gaat het om identiteit en imago. De identiteit vormt het beeld dat het bedrijf graag wil vestigen. Het is bedrijfseigen en geeft aan hoe het bedrijf zichzelf ziet als organisatie en de plek in de samenleving. Imago gaat over hoe de buitenwacht het bedrijf ziet. Het mooiste is als identiteit en imago elkaars verlengde zijn echter het kan verschillen. Mensen denken negatief over een bedrijf, maar het bedrijf zelf geeft een andere identiteit. Een identiteit met een slecht imago.

Marketing
Een huisstijl omvat meer dan alleen bedrukte artikelen zoals visitekaartjes, briefpapier en enveloppen. De huisstijl wordt ook digitaal doorgevoerd op websites en e-mails. Reclame-uitingen dienen de huisstijl te gebruiken. De huisstijl wordt hierdoor een marketing instrument. Mensen herkennen de reclame op basis van de huisstijl. Het logo speelt hierbij een belangrijke rol. Maar er zijn meerdere belangrijke kenmerken bij een huisstijl. Allereerst het logo of beeldmerk. Vervolgens de schrijfwijze en typografie en het gebruik van contrast en kleuren. Ook papier en materiaalkeuze is belangrijk. Enveloppen laten drukken op ondeugdelijk papier kan bijvoorbeeld funest zijn voor een huisstijl. Elk uiting dient in eenzelfde stijl uitgedragen te worden van een reclamecampagne tot en met het visitekaartje.

Albert Heijn bijvoorbeeld heeft een duidelijke huisstijl in blauw met gebruik van het gevlochten a-n logo. Door vooral de kleur weet iedereen dat het om een Albert Heijn supermarkt gaat. De kleur is niet toevallig gekozen. Blauw is geruststellend, koel en symboliseert betrouwbaarheid en duurzaamheid. Deze tactiek heeft ook de concurrent Jumbo
 

 
Doorsturen »  Reageer » 


 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken