Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
7 november 2011
 

Crisis goed voor het familiebedrijf

 
 

In het grootste kwalitatieve onderzoek naar familiebedrijven in Nederland ooit gehouden, uitgevoerd door Baker Tilly Berk in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit, blijkt dat 40 procent van de familiebedrijven aangeeft dat de crisis goed is geweest voor het bedrijf. Het onderzoek toont aan dat familiebedrijven in tijden van crisis anders opereren dan niet-familiebedrijven.

In Nederland is bijna 70 procent van alle bedrijven een familiebedrijf en zijn familiebedrijven goed voor de helft van de werkgelegenheid. Andere belangrijke resultaten uit het onderzoek werden gepresenteerd op de Dag van het Familiebedrijf op Nyenrode Business Universiteit. 

Innovatie in crisistijd

Ruim 100 familiebedrijven kregen de vraag voorgelegd wat de crisis met hun bedrijf heeft gedaan. Ondanks dat bijna driekwart van de familiebedrijven aangeeft wel last te hebben gehad van de crisis, geeft uiteindelijk 40 procent aan dat die periode goed is geweest voor het bedrijf. Een periode waar veel ondernemers hun ondernemerschap naar boven konden of moesten laten komen. Zo koos de helft van die familiebedrijven juist voor de crisis als moment om te investeren in innovatie. 

Familiebedrijven belangrijk voor economie

Van de ongeveer 375.000 bedrijven die in Nederland actief zijn, wordt bijna 70 procent aangemerkt als familiebedrijf. Familiebedrijven zijn relatief goed vertegenwoordigd onder de kleinere bedrijven en de specifieke branches zoals Landbouw en Visserij. De bijdrage van familiebedrijven aan het Bruto Nationaal Product op basis van factorkosten bedraagt 56 miljard euro (dat is 53 procent van het totaal) en er wordt werk geboden aan in totaal 4,3 miljoen werknemers. 

Familiebedrijven succesvoller

Prof. dr. Roberto Flören, als hoogleraar verbonden aan de leerstoel Familiebedrijven en Bedrijfsoverdracht op Nyenrode Business Universiteit: "Uit onze onderzoeken blijkt dat familiebedrijven succesvoller zijn dan niet-familiebedrijven. Ruim 80 procent van de directeuren is er van overtuigd dat hun bedrijf over 25 jaar nog bestaat en een groot deel schrijft dat toe aan het feit dat zij een familiebedrijf zijn. De betrokkenheid van de familie wordt gezien als een van de krachten van het familiebedrijf." Die ervaring deelt ook Stefan Jansen, registeraccountant bij Baker Tilly Berk, al jaren adviseur van familiebedrijven en tevens mede-auteur van het onderzoeksrapport ‘Met het familiebedrijf de crisis door’ dat de resultaten van dit onderzoek bevat. Stefan: "Familiebedrijven hebben een langetermijnvisie. Zij vinden behoud van werkgelegenheid vaak belangrijker dan het op peil houden van de winst. De magere jaren neem je als ondernemer op de koop toe." 

Onderzoeksrapport
 
De ervaringen van de geïnterviewde familiebedrijven zijn door Baker Tilly Berk en Nyenrode Business Universiteit gebundeld in het onderzoeksrapport ‘Met familiebedrijven de crisis door’. Het rapport bevat naast de resultaten van het onderzoek ook enkele bijzondere verhalen van familiebedrijven die hebben deelgenomen aan het onderzoek. Het onderzoeksrapport is hier te bestellen en te bekijken.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Internetondernemers kunnen niet meer zonder goede hosting
Het belang van een goede hosting voor een internetondnemer
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Voeding voor de concentratie
B-vitamines (B1, B3, B6, B8, foliumzuur en B12) en vitamine C zijn goed voor de leerprestatie, de concentratie en spelen een rol bij het geheugen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken