Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
15 oktober 2010
 

Slecht slapen levert serieuze kostenpost op voor bedrijfsleven

 
 

Slecht slapen is een wereldwijd gezondheidsprobleem dat jaarlijks miljarden euro’s kost, maar de oorzaken zijn nog steeds niet achterhaald. Slaaponderzoeker Eus van Someren wil met het Nederlands Slaapregister hierin een nieuwe stap zetten.

Van Someren spreekt zondag in het kader van de Oktober Kennismaand over slapeloosheid in Hotel Okura Amsterdam.

Slechte slapers
Zo’n tien procent van de wereldbevolking bestaat uit slechte slapers. Dit kost de samenleving naar schatting zo’n duizend euro per persoon per jaar aan medicijnen, ziekmeldingen en verlaagde productiviteit op de werkvloer. Alleen in Nederland betekent dat al een kostpost van 1,6 miljard euro. Wat zijn de oorzaken? Eus van Someren, hoofd van de Slaaponderzoeksgroep aan het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen (NIN), doet wetenschappelijk onderzoek naar slaap en slapeloosheid. Hij probeert antwoorden op deze vragen te vinden en hoopt met een landelijk slaapregister, dat uiteindelijk mondiaal moet worden, de slapeloosheid op te lossen. 

Slaapregister

"Mensen verschillen sterk in hoe gevoelig hun slaap is voor verstoringen. Waarom is een mysterie. Om daar achter te komen zetten we het Nederlands Slaapregister op, een databank die gegevens over slapeloosheid van een brede doorsnee van de maatschappij bevat," aldus van Someren, die eerder dit jaar een pilot startte met 1.500 deelnemers. Dit bleek voldoende basis om nu het onderzoek groter aan te pakken en het register uit te breiden naar tien- tot twintigduizend mensen. Deze zullen op regelmatige basis via het internet vragen over hun slaapgedrag beantwoorden. Van Someren hoopt hiermee de eerste onderzoeker ter wereld te worden die beschikt over profielen van goede en slechte slapers. Met behulp van die profielen kunnen ziekenhuizen en onderzoeksgroepen bij probleemslapers gerichte hersenscans maken. Zijn hoop is dat met al deze gegevens aan slapeloosheid een definitief einde gemaakt kan worden.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken