Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

27 september 2011 - 70 procent van de ondernemers in het mkb kent de term ‘in de cloud’ werken. Maar wat het precies inhoudt is minder bekend. Onbekend maakt nog altijd onbemind, en dus zien veel mkb'ers nog obstakels die overwonnen moeten worden voor ze willen overstappen naar een online werkplek.

Dit blijkt uit onderzoek van BusinessCompleet.nl in samenwerking met KPN Zakelijke Markt onder 1.118 mkb'ers aan deelnamen. 72 procent van de deelnemers heeft tot vijf werknemers in dienst. 

Bekendheid met in de Cloud werken

67 procent van de ondernemers weet wat ‘in de cloud’ werken inhoudt: software en data zijn via een internetverbinding bereikbaar. Het overgrote deel van de mkb-ondernemers maakt bovendien al gebruik van bekende Cloud-diensten als Gmail, Skype en Facebook.  Van de mensen die nog geen gebruik maken van cloud-diensten ziet slechts zeventien procent van de mannen absoluut niet het nut ervan in. Onder vrouwen is dit percentage significant groter, bijna 27 procent. 

Risico
Door de onbekendheid speelt de angst voor de risico's van in de cloud werken een grote rol. Een derde van de ondernemers beschouwt de opslag van data en software op internet als zeer risicovol. Reden is met name dat ze niet goed weten welke beveiligingsmaatregelen de aanbieder heeft getroffen.
De mkb’er beseft echter terdege dat de cloud de toekomst heeft. Bijna 70 procent denkt dat software en data in de toekomst alleen maar (of in ieder geval voor een groot deel) via internet beschikbaar zullen zijn.
Daarbij komt dat de mkb'er die gebruik maakt van diensten in de cloud er erg tevreden over is. Slechts vijf procent zegt slechte ervaringen te hebben met werken in de cloud. 

Back-up

Opvallend is verder dat ruim 40 procent van de kleine ondernemers niet voor alle bedrijfsdata back-up voorzieningen heeft. Redenen hiervoor zijn dat ze het overbodig vinden, niet de moeite nemen of het te ingewikkeld vinden. Vooral ZZP'ers denken bovendien dat het verliezen van bedrijfsdata geen grote gevolgen heeft voor hun bedrijf. De meeste ondernemers verwachten niet dat hun bedrijf failliet kan gaan als alle bedrijfsdata verloren gaan. Het grootste deel van de ondernemers geeft wel aan dat als ze data zijn kwijtgeraakt, zij langer dan een dag bezig zijn geweest om deze terug te krijgen. De meeste ondernemers zijn zich onvoldoende bewust over de risico's als men niet meer beschikt over bijvoorbeeld klantgegevens of debiteurenadministratie.
Als de mkb'er wel zorgt voor back-ups, gebeurt dit voornamelijk met behulp van de externe harde schijf. Ondanks het feit dat het maken van een online back-up veilig en makkelijk is, maakt slechts een kwart van de ondernemers hiervan gebruik. 

Informatievoorziening belangrijk

Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat aanbieders van cloud-diensten hun doelgroep nog beter moeten informeren over wat in de cloud werken exact inhoudt, maar vooral over hoe veiligheid en back-ups geregeld zijn.

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

John

29-09-2011 16:01  |  

Data 'in the cloud' opslaan kent ook grote risico's. Geen enkele vorm van electronische beveiliging is 100% waterdicht. Dat bewijzen de fraudegevallen met DigiD en het faillissement van Diginotar wel.

Ook KPN positioneert zich bepaald niet als een onderneming die het belang van de klant voorop heeft staan, dus om je data aan hen toe te vertrouwen lijkt op voorhand vragen om problemen.

En bijkomend 'probleem' is de verschillende wetgeving in de verschillende landen. Bij opslag 'in the cloud' is niet altijd bekend waar de data opgeslagen wordt, en de Amerikaanse overheid heeft bijvoorbeeld nogal makkelijk toegang tot alle informatie die op servers wordt opgeslagen die op Amerikaans grondgebied staan.

De suggestie dat Facebook en Skype 'clouddiensten' zijn vindt ik onterecht. Voor zover ik weet wordt bij geen van beide bedrijfsinformatie opgeslagen, maar worden deze diensten alleen maar gebruikt om informatie te delen.

Ook de definitie dat software en data via internet toegankelijk zijn dekt de lading niet. Onze software en data zijn ook via internet benaderbaar, maar de gegevens staan fysiek op onze eigen locaties opgeslagen, dus niet 'in the cloud'. Een essentieel verschil, met name op het gebied van beveiliging.

Heeft u ooit over de consequentie nagedacht dat u als ondernemer verantwoordelijk bent voor een adequate opslag en beveiliging van uw klantgegevens? Als de beveiliging van uw cloudprovider gehackt wordt, en zo ondenkbaar is dat niet aangezien het reeds meerdere keren is gebeurd, bent u daar voor aanspreekbaar.

Als de cloudprovider failliet gaat of gegevens verliest, bent u voor de belastingdienst aanspreekbaar. En ook dit scenario is niet ondenkbaar. Dit jaar is bijvoorbeeld Google de informatie van minimaal 100.000 klanten 'kwijtgeraakt'. Zowel gmail als agenda.

Dus ik hoor bij de 17% ongelovigen, en run mijn bedrijf zonder het evangelie van google, maar ik hoop dat mijn argumenten meer mensen aan het denken zetten. Zonder 'cloud' heb ik toch wereldwijd toegang tot alle gegevens, en ik weet tegelijkertijd dat ze veilig op eigen lokaties worden opgeslagen. De kans dat een kleine onderneming wordt gehackt is vele malen kleiner dan een Google, Microsoft of Amazon. Dat is voor hackers vele malen interessanter.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.