Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
22 september 2011
 

Meer vraag, minder aanbod op bedrijfsruimtemarkt

 
 

De vraag naar bedrijfsruimten in Nederland heeft zich in de eerste helft van 2011 bijzonder gunstig ontwikkeld. Gemeten in ruimten vanaf 750 m2 werd in de eerste zes maanden bijna 50 procent meer productie- en opslagruimte verhuurd en verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar.

Daarnaast deed zich voor het eerst sinds jaren een daling van het direct beschikbare aanbod voor. Een en ander blijkt uit voorlopige cijfers van NVM Business op basis van door haar geregistreerde gegevens over de Nederlandse bedrijfsruimtemarkt. 

Veel regio's profiteren van toegenomen vraag
De verhoogde vraag naar bedrijfsruimten gedurende de eerste zes maanden van 2011 was voor een belangrijk deel te danken aan een sterke groei van de Nederlandse economie in het eerste kwartaal. In totaal werd op de vrije markt - dus exclusief nieuwbouw ten behoeve van eigenaar-gebruikers (de zogenoemde eigenbouw) - circa 1,24 miljoen m2 bedrijfsruimte afgezet. De meeste regio's in ons land slaagden erin om van de grotere vraag te profiteren. Daarbij lieten vooral Amsterdam, Haarlemmermeer (Hoofddorp/Schiphol), Utrecht, Eindhoven en Venlo van zich spreken. Ook in de Twentse Stedenband (Almelo-Enschede-Hengelo) ging het afzetvolume flink omhoog zij het, dat dit voor een belangrijk deel was te danken aan een grote transactie met Timberland die in Almelo een nieuw distributiecentrum gaat betrekken. In de regio Rotterdam, waar van oudsher sprake is van een levendige vraag, viel de opname van bedrijfsruimten helaas wat tegen; het op de vrije markt verhuurde en verkochte metrage lag beduidend lager dan in de eerste helft van 2010. Hetzelfde gold in zekere zin voor de bedrijfsruimtemarkt in Tilburg. 

Meer distributiecentra aan de markt

Behalve dat de vraag zich gunstig ontwikkelde, gaf ook de daling van het direct beschikbare aanbod van nog te verhuren en te verkopen bedrijfsruimten een positieve impuls aan de markt. Volgens berekeningen van NVM Business werd medio 2011 circa 10,9 miljoen m2 bedrijfsruimte aangeboden, vijf procent minder dan ultimo 2010. Overigens hadden niet alle regio's in Nederland profijt van deze daling. Zo ging bijvoorbeeld in Rotterdam, Venlo, Tilburg en Moerdijk het aanbod juist omhoog. Dat was deels te wijten aan een toename van het aantal logistieke ruimten. De logistieke sector had sowieso te maken met een verruiming van het aanbod, want in de eerste helft van dit jaar steeg de leegstand in distributiecentra met ruim 300.000 m2 tot 1,9 miljoen m2. Daardoor stond halverwege het jaar 9,3 procent van de totale voorraad logistiek vastgoed te huur of te koop. 

Lichte stijging huurprijzen

De over het geheel genomen gunstige vraag naar bedrijfsruimten had tot gevolg dat de gerealiseerde huurprijzen in de eerste helft van 2011 iets omhoog gingen. Gemiddeld werd voor een vierkante meter bedrijfsruimte 47 euro betaald tegen 45 euro in de eerste helft van 2010. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat onder invloed van het ruime aanbod de 'incentives' verder zijn opgelopen. Een huurvrije periode van twaalf maanden op een vijfjarig huurcontract is thans geen uitzondering meer.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken