Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Ondernemer is (te) trouw aan leverancier

20 september 2011 - Ondanks de economische dips zijn ondernemers niet kritischer geworden op hun afrekeningen voor 'randzaken' als energie, telefonie, verzekeringen en internet. 80 procent van de mkb'ers weet dat ze (veel) geld laten liggen, maar nemen dit voor lief. 60 procent geeft aan dat zoeken naar de beste deal te veel tijd kost.

Dit blijkt uit onderzoek van BusinessCompleet.nl. In totaal namen 910 mkb'ers deel aan het onderzoek, van wie 70 procent een bedrijf runt tot vijf werknemers. Zolang ondernemers het idee hebben dat ze niet te veel betalen, vinden ze het allemaal wel best. Zij steken, blijkt uit het onderzoek, hun tijd liever in hun core business: ondernemen. 

Grote partijen domineren

De keuzevrijheid door de liberalisering van markten heeft nog niet geleid tot een versprokkeling van het aanbod. Telefonie, internet, energie en bankzaken worden gedomineerd door een paar grote partijen. Bij telefonie zijn dat KPN (moederconcern van ondermeer Telfort) en Vodafone, voor internet KPN en Ziggo, voor energie Essent, Eneco en Nuon en voor bankzaken door de Rabobank, ING en ABN Amro.
Verder blijken veel ondernemers sommige 'randzaken' niet geregeld te hebben. Ruim een op de vijf heeft geen rechtsbijstand of pensioen. Bijna 40 procent heeft zelfs geen arbeidsongeschiktheidsverzekering. 

Maandelijkse kosten
Het is overigens niet zo dat ondernemers geen idee hebben van de afrekeningen die zij betalen. Mkb'ers weten van internet en telefonie exact tot redelijk goed wat ze er per maand aan kwijt zijn. Slechts zeven procent zegt de maandelijkse kosten (niet zo) goed te weten. Energie en verzekeringen scoren wel een stuk minder. Het minst scoren expressdiensten. De helft van de mkb'ers heeft geen idee wat ze hiervoor betalen. 

Mkb'er wil niet overstappen

Ook voor energieleveranciers is er nog een hoop missiewerk te verrichten. Een op de vijf ondernemers weet niet wat hij/zij per maand aan energiekosten betaalt en bijna de helft (46 procent) weet ook niet of nauwelijks wat het bedrijf jaarlijks aan energie verbruikt. Mkb'ers staan ook niet te popelen om zich te verdiepen in de materie. 96 procent van de ondernemers is niet van plan om over te stappen naar een andere energieleverancier, ondanks dat cash en makkelijk overstappen belangrijke triggers zijn. De vraag rijst nu wat de ondernemer nodig heeft om toch overtuigd te raken van zijn besparingskansen.

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

http://www.goedkoops...

4-04-2016 14:39  |  

Interessant artikel. Je kunt echter eenvoudig veel geld besparen.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.