Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Nieuwe e-mail marketing code treedt volgend jaar in werking

6 september 2011 - Bedrijven gaan transparanter informeren over hun e-mail marketing richting consumenten. De DDMA en Thuiswinkel.org actualiseren daarmee de eigen regels en eisen. Dit was noodzakelijke om in lijn te komen met technologische ontwikkelingen en strengere wettelijke eisen.

DDMA en Thuiswinkel.org hebben in samenwerking met VNO-NCW een nieuwe Code E-mail opgesteld die vanaf 1 januari 2012 in werking treedt. De Code E-mail vervangt de bestaande codes voor commerciële e-mail aan bedrijven en consumenten. Organisaties (adverteerders, bestandseigenaren en bewerkers) hebben tot 1 januari 2012 de tijd om de code te implementeren. Hierna zal de Stichting Reclame Code toezicht houden op de naleving. 

Codewoord: transparantie

In de nieuwe Code E-mail staan belangrijke wijzigingen die van invloed zijn op de huidige e-mail marketing strategie van het Nederlands bedrijfsleven. Zo moet toestemming voor het ontvangen van e-mail direct zichtbaar zijn en niet enkel meer worden vermeld in algemene voorwaarden. Daarnaast moet iemand zich kunnen afmelden op het niveau waarop hij is aangemeld, bijvoorbeeld bij de holding of - in het geval van hostmailings - rechtstreeks bij de bestandseigenaar. De belangrijkste wijzigingen in de code stellen eisen aan transparantie in het vragen van toestemming, bij het afmelden en in het geval van derdeverstrekking. DDMA voorzitter Henry Meijdam: "Een ontvanger moet te allen tijden weten waar hij aan toe is". 

Zelfregulering werkt beter dan wetgeving

"Als branche pleiten wij voor zelfregulering. Met de nieuwe Code E-mail voegen wij daad bij woord. De Code stelt hoge kwaliteitseisen aan transparantie in reclame via e-mail. Goed voor de consument en voor de organisaties die zich op deze manier positief onderscheiden," aldus Meijdam.
Volgens Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org werkt zelfregulering beter dan wetgeving: "De bereidheid van ondernemingen is groter om eigen gedragsregels te volgen. Daarbij, als het tot een geschil komt tussen een bedrijf en consument, is een procedure bij de Reclame Code Commissie voor alle partijen goedkoper dan de gang naar de rechter."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.