Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
18 augustus 2011
 

Bedrijven dreigen boot te missen in digitaliseren administratie

 
 

In deze tijd van snelgroeiende digitalisering blijkt papier nog steeds te domineren bij het versturen van facturen door ondernemers. Niet alleen het aanmaken en verwerken van facturen, maar ook het inlezen en verwerken van bankafschriften gebeurt veelal op de traditionele manier, namelijk handmatig.

Dit komt naar voren uit de Nationale Boekhoud Enquête 2011 gehouden door Twinfield onder 203 ondernemers en 106 accountants. 

Voordeel halen
Uit het onderzoek komt, net als vorig jaar, naar voren dat beide partijen een flinke slag kunnen maken in het digitaliseren van de administratieve werkzaamheden:
• 63 procent van de ondernemingen verstuurt facturen nog steeds per post.
• Bijna alle banken maken het vandaag de dag mogelijk om bankafschriften digitaal te verwerken. 51 procent van zowel de ondernemers als accountants typt de afschriften echter nog handmatig over. 
Accountants zien het efficiënter maken van het verwerken van de administratie dan ook als één van de grootste uitdagingen (35 procent), op het werven van nieuwe klanten na (40 procent). Mark Appel, marketingmanager van Twinfield: "Wanneer facturen en bankafschriften geautomatiseerd worden verwerkt bespaart het ondernemingen veel tijd en dus kosten."

Adviesrol

De enquête richtte zich niet alleen op de efficiëntie van de administratie, maar ook op de relatie tussen ondernemers en accountants. Uit het onderzoek komt naar voren dat accountants zich ervan bewust zijn dat ondernemers goed financieel advies als prioriteit zien:
• 72 procent van de accountants denkt dat goed financieel advies het belangrijkste aspect is voor de ondernemer.
• 59 procent van de ondernemers zegt dit advies belangrijker te vinden dan het goed verwerken van de administratie en het opleveren van financiële rapportages.
• Het eerste verbeterpunt voor de accountants volgens ondernemers zijn de kosten die in rekening worden gebracht (31 procent).
Mark Appel: "Ondernemers geven aan advies belangrijk te vinden, maar hebben zelf ook in de hand hoeveel tijd de accountant hieraan kan besteden. Wanneer ondernemers daadwerkelijk efficiënt online boekhouden is de accountant minder tijd kwijt aan de verwerking van de administratie en kan hij meer tijd besteden aan het adviseren van de ondernemer." 

Online dienstverlening

Online dienstverlening staat voor de accountants hoog op de agenda. Zowel ondernemers als accountants gaven bijna allemaal aan zelf ook op een bepaalde manier online te zijn, bijvoorbeeld via LinkedIn of Facebook. Binnen social media blijken ondernemers net iets actiever te zijn:
• De meest belangrijke ontwikkeling van 2011 is voor 61 procent van de accountants de online dienstverlening, gevolgd door XBRL (53 procent).
• Binnen het social media gebruik van accountants en ondernemers staat LinkedIn op één, waarna Facebook en Twitter volgen. 27 procent van de ondernemers heeft een Twitter-account, tegen twintig procent van de accountants.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Internetondernemers kunnen niet meer zonder goede hosting
Het belang van een goede hosting voor een internetondnemer
Voeding voor de concentratie
B-vitamines (B1, B3, B6, B8, foliumzuur en B12) en vitamine C zijn goed voor de leerprestatie, de concentratie en spelen een rol bij het geheugen.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken