Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Consument wil contact per e-mail, post en internet

6 oktober 2010 - Consumenten hebben het liefst per e-mail, post of via internet contact met adverteerders. Maar hun voorkeuren vertonen opvallende verschillen per productgroep en aankoopfase.

Dit blijkt uit het eerste Trendonderzoek Dialoogmedia dat DDMA samen met 2organize en ANWB Media liet uitvoeren door Synovate

Strategie optimaliseren
Diana Janssen, directeur DDMA, "Het is de eerste keer dat de consument op grote schaal wordt gevraagd hoe hij voor welk product benaderd wil worden. Met de uitkomsten kunnen marketeers hun strategie optimaliseren. Als financiële instelling wil je weten dat men je producten graag aanschaft bij de bank, maar dat de voorkeur daarnaast sterk uitgaat naar contact via de telefoon of internet." 

E-mail en post

Het Trendonderzoek Dialoogmedia toont aan dat de consument bij voorkeur via e-mail wordt benaderd, met name door bedrijven waar hij al klant is. Hij ziet e-mail als een makkelijk, goedkoop en snel communicatiemiddel. Na e-mail is contact via geadresseerde post (direct mail) bij de consument zeer geliefd. 

Internet belangrijkste kanaal in aankoopproces
De kanaalvoorkeuren van de consument verschillen per productgroep en fase in de Customer Life Cycle. Internet of de website zijn in het algemeen de belangrijkste kanalen in het aankoopproces. In de oriëntatiefase gebruikt de consument voornamelijk internet. Hij oriënteert zich op zijn aankoop via zoekmachines, websites van aanbieders en vergelijkingssites. 

Doneren via collecte

Ook bij het aanschaffen van een product is internet doorgaans het kanaal van voorkeur. Maar het favoriete aankoopkanaal blijkt sterk productafhankelijk. Financiële en telefonie-/internetproducten neemt de consument het liefst af bij de bank of winkel. Doneren doet hij bij voorkeur via een collecte aan de deur of per acceptgiro. Na de aankoop gaat de voorkeur uit naar contact via telefoon en e-mail. 

Branches

Het Trendonderzoek Dialoogmedia geeft gedurende drie jaar inzicht in de kanaalvoorkeuren van consumenten voor het starten of onderhouden van een rechtstreekse dialoog. In het onderzoek komen zes branches aan bod: charitatieve instellingen, energiemarkt, financiële dienstverlening, media, telecom/ICT en toerisme/recreatie.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.