Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
27 juli 2011
 

Ondernemer kan nog veel meer profiteren van sociale media

 
 

Zes van de tien ondernemers in Zuidwest-Nederland doen ‘iets’ met Twitter, Facebook en LinkedIn. Maar een echt serieuze rol vervullen social media bij de meeste bedrijven nog steeds niet: slechts een kwart van de ondernemers heeft een duidelijke social mediastrategie.

Dat schrijft BN/De Stem naar aanleiding van onderzoek van Dutchcowboys, de Kamer van Koophandel Zuidwest-Nederland en Multiscope onder bijna 300 ondernemers in West-Brabant en Zeeland. "Veel bedrijven lijken social media tot doel op zich te hebben verheven. Ze zitten op Twitter omdat iedereen het doet, niet omdat ze erover hebben nagedacht hoe sociale media kunnen bij kunnen dragen aan hun communicatiedoelstellingen," zegt onderzoeker Marvin de Reuver. 

Onbenutte kansen
Daardoor laten bedrijven volgens hem veel kansen onbenut. Ondernemers gebruiken sociale netwerken vooral als verkapte reclamefolder maar daar zitten de meeste gebruikers helemaal niet op te wachten. Van de mogelijkheden om meer inzicht te krijgen in de doelgroep, maken bedrijven nog weinig gebruik. "Ondernemers moeten zich afvragen welke meerwaarde zij gebruikers van social media te bieden hebben," zegt De Reuver. "Als u interessante nieuwtjes of specifieke informatie over een branche verspreidt, pikken anderen dat doorgaans snel op. Ze gaan u beschouwen als een autoriteit. Op langere termijn kan dat tot extra omzet leiden." 

Weinig investeringen
Uit het onderzoek blijkt verder dat bedrijven die met social media werken, daar maar weinig in investeren. Acht van de tien ondernemers hebben er maximaal 2.500 euro voor over. Qua tijd besteden ze gemiddeld een half tot twee uur aan sociale media, en dan met name aan LinkedIn. 

Online seminars
De Kamer van Koophandel geeft online seminars en gesprekken waarin ondernemers zich kunnen laten adviseren over mogelijke toepassingen van social media.


Bron: BN/De Stem
 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De scheidslijn tussen succes en ellende is dun als je jouw devil inside niet onder ogen komt. Dan saboteer je jezelf en anderen, met grote gevolgen voor jou, je familie, je vrienden en de mensen aan wie je wellicht leiding geeft. Het beoefenen van introspectie is dan ook de belangrijkste vaardigheid die wij in ons leven kunnen inzetten.
Lees verderMeer boeken