Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
28 juni 2011
 

Vergaderlocaties met een goed verhaal scoren

 
 

Een interessante architect die het pand met een bepaalde visie heeft ingericht. Het ondernemersechtpaar dat met vallen en opstaan een goed lopende vergaderlocatie realiseerde. Een oud pakhuis waar vroeger volgens een geheim procédé kaarsen werden gemaakt. Het zijn slechts enkele voorbeelden van verhalen waarmee locaties zich kunnen onderscheiden.

En dat betaalt zich uit, want accommodaties voor trainingen, vergaderingen en evenementen mét een inspirerend verhaal worden gemiddeld genomen sneller verhuurd. Bovendien kunnen ze een hogere prijs vragen voor de locatie en diensten die er worden geleverd. Dat blijkt uit onderzoek van Meetingspot.nl

Basis moet in orde zijn

Vanzelfsprekend moet de ‘basis’ in de orde zijn. Een prettige plek, prima catering, goede service en voorzieningen en een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding zijn voor de meeste huurders van een locatie de ondergrens. Wanneer vervolgens een keuze gemaakt moet worden uit verschillende accommodaties die daaraan voldoen, dan geeft ‘een goed verhaal’ vaak de doorslag. "Bij vergelijkbare condities is de kans gemiddeld tweemaal zo groot dat huurders kiezen voor de locatie met het goede verhaal", zegt Rob de Haan, oprichter van Meetingspot.nl. "Ook vinden huurders de prijs dan iets minder belangrijk. Men aanvaardt een hogere prijs als de locatie echt iets bijzonders biedt. Het is belangrijk dat verhuurders dat kenbaar maken aan de klant." 

Kansen

Opmerkelijk is dat veel verhuurders van zakelijke locaties niet vertellen wat hun accommodatie bijzonder maakt. Gemiddeld genomen gebeurt dit in slechts 35 procent van de gevallen. Rob de Haan van Meetingspot.nl: "Het is eigenlijk heel logisch: medewerkers van een uitgeverij brainstormen bijvoorbeeld liever in een pand waar een beroemde schrijver een bepaald succesvol boek heeft geschreven, dan in een locatie waar de uitbater alleen meldt dat een kop koffie 2,75 kost en waar de beamer bij de huurprijs is inbegrepen. Een verhaal vertellen bij je pand is dus ontzettend belangrijk." 

Een goed verhaal werkt!

Voorbeelden hoe locaties zich met een goed verhaal onderscheiden zijn: 

De Boerinn 
"In de prachtige ambiance van het Groene Hart, met al haar rijke wateren, vredig grazende melkkoeien en uitbundig schreeuwende grutto´s, ligt onze boerderij. De Boerinn is een locatie waar rust, natuur en ruimte
zorgdragen voor een inspirerende bijeenkomst! De boerderij is nog volop in bedrijf. Schrik niet als u een koe, schaap of haan tegenkomt." 

Anna Haen 
"Beide woorden in de naam van onze organisatie staan symbool voor onze bijzondere locatie (het platteland) en onze kernbezigheid (eten). De naam ‘Anna’ refereert aan de boerderij op het land waar onze organisatie is gelegen: Anna’s Hoeve. De naam ‘Haen’ verwijst naar een populair gerecht van vroeger: haentjes. In het verleden hielden de boeren hun kippen op de boerderij, zij waren te waardevol om verkocht te worden voor consumptie. Wel verkocht de boer zijn hanen, die vanwege hun lekkere vlees gretig aftrek vonden. Aandacht voor pure smaak, voor elkaar en voor de omgeving, daar draait het om bij Anna Haen. Deze filosofie staat bij al onze diensten en producten voorop." 

Landgoed Huize Bergen 
"De monumentale Villa van Landgoed Huize Bergen ligt verscholen in een prachtig park met eeuwenoude bomen en brengt u tijdens uw verblijf terug naar de geschiedenis. Terug naar het leven van de vroegere
bewoners, de familie van Beuningen – Fentener van Vlissingen; huiselijk, stijlvol, energiek en authentiek. Deze kernwaarden vormen meteen ook de rode draad door alle bijeenkomsten die wij met veel plezier voor u verzorgen." 

Hotel Zonheuvel 
"Onze stijlvolle accommodatie op het gelijknamige landgoed is omgeven door maar liefst 48 hectare bosgebied. De omgeving van het landgoed valt onder natuurmonumenten. Een rijk verleden en een overweldigende omgeving maken van Hotel Conferentiecentrum Zonheuvel een toplocatie. Het Maarten Maartenshuis maakt deel uit van Zonheuvel. In dit prachtige kasteeltje, voormalig woonhuis van de schrijver Maarten Maartens, vindt u acht vergaderzalen, waaronder drie stijlzalen. De stijlzalen zijn in de originele staat bewaard gebleven en als u extra cachet aan uw bijeenkomst wilt geven, dan zijn deze stijlzalen een goede keus.

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Roos Witjens  |   | 
4-07-2011
 | 
10:50 uur
Dit verhaal klopt als een bus! Dat is de reden waarom High Profile Uitgeverij, 2 jaar geleden het Jaarboek Inspirerende Locaties en de bijbehorende website www.inspirerendelocaties.nl heeft gelanceerd. Locaties met een doordacht concept, dat is waar men tegenwoordig wil vergaderen of trainen.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken