Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
30 september 2010
 

 
 

Werkgevers draaien steeds vaker op voor kosten als gevolg van ongelukken van werknemers die op het eerste gezicht niet direct met het werk te maken hebben. In toenemende mate worden werkgevers geacht te weten welke risico’s hun medewerkers lopen en deze adequaat te verzekeren.

Doen zij dat laatste niet, dan moeten zij volgens recente gerechtelijke uitspraken in het kader van ‘goed werkgeverschap’ zelf opdraaien voor de soms torenhoge schade. En wil de werkgever zich adequaat verzekeren dan is er niet altijd een geschikte verzekering voorhanden. Betrokkenen roepen dringend op tot het urgent introduceren van passende verzekeringsoplossingen. 

Dramatische gevolgen
Elbert Jan Offereins, directeur Nassau verzekeringen: "Al jaren woedt een felle discussie over de rol van een goed werkgever bij schade die de werknemer lijdt in situaties die niet direct aan werk zijn te koppelen, bijvoorbeeld de ‘problematiek rond bedrijfsuitjes’. De verwarring hierover houdt, net als de soms dramatische gevolgen, de gemoederen flink bezig. Juridische theorieën en de werkelijkheid van de dagelijkse praktijk lopen mijlenver uiteen. Recente gevallen zijn een postbode die iemand in nood helpt en daarbij zelf letsel oploopt en het Kruidvat-vlotincident." 

Voorbeelden
De voorbeelden die tijdens het Studium Generale worden besproken betreffen onder meer een medewerker die een bacteriologische infectie oploopt als gevolg van een snee in de vinger toen hij zijn brood sneed op kantoor. Gevolg: letsel, verlies van de baan en dus inkomsten. De werkgever is hiervoor niet aansprakelijk omdat een brood snijden op het werk niet tot de dagelijkse werkzaamheden hoort. Maar de werknemer blijft wel achter met inkomstenverlies. De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering biedt in dat geval geen uitkomst omdat werkgever niet aansprakelijk is voor schaden die geen relatie met het werk hebben. 

Adequate verzekering
Offereins: "De Hoge Raad geeft in een aantal zaken aan dat de werknemer zo niet achter kan blijven en acht het passen bij goed werkgeverschap dat de werkgever zorg draagt voor een adequate verzekering die de werknemer tegemoet komt in deze schade. Hoe dit moet worden ingevuld vertelt de Hoge Raad niet. Dat wordt overgelaten aan werkgevers en verzekeraars. Tot nu toe is er geen adequate verzekering die toe ziet op zaken als ‘brood snijden’ en betalen werkgevers dus zelf de schade, die vaak onvoorzien is en het voortbestaan van het bedrijf kan bedreigen. Daarin komt nu verandering door het ontwikkelen van de werknemersschadeverzekering."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken